Provence - Sydfrankrig
Departement Bouches du Rhone.

Sommerferien 2011

Inspireret af Joans http://www.petersencamping.dk dejlige rejsebeskrivelser og smukke billeder fra Kroatien, havde vi egentlig besluttet, at sommerferien skulle gå til Dubrovnik i Kroatien.
Forskellige omstændigheder gjorde imidlertid, at vi ændrede planer, og i stedet gik turen til Provence og Ardèche
Første mål var Saint Remy, en lille provencalsk by, beliggende 20 km syd for Avignon, i departementet Bouches du Rhône.

Fredag 1 juli.
Vi kører hjemmefra midt på eftermiddagen, og efter den obligatoriske grænsehandel, går det videre sydpå. Der er stau ved Elbtunnellen, men derefter går det problemløst ned af A7.
Vi tager første overnatning på en rasteplads syd for Soltau.
Næste morgen står vi tidligt op, og snart er vi på farten igen. Det går videre gennem Tyskland via A2 og A1 til Luxemborg. Her er brændstof stadig lidt billigere, så vi benytter lejligheden og får tanket bensin til 1,25 euro pr. liter.
Snart passerer vi grænsen til Frankrig, og sidst på eftermiddagen begynder vi at kigge efter en overnatningsplads nær A31. Vores GPS foreslår en campingplads kun 2 km fra motorvejen, Camping du Chateau ved Montigny-Le-Roi. Den snupper vi. (http://www.campingduchateau.com )
Indskrivning foregår effektivt, der betales ved ankomsten 16 euro, og næste dag kan vi så bare køre, når det passer os. Ikke så mange dikkedarer - super.

Vi er nået ind i Frankrig, og overnatter på Camping du Chateau.

Vi er hurtigt på plads og kan slappe af, ovenpå en lang køretur.

Så er Lyon passeret, og vi kører langs Rhône floden.

På vej ind i Provence begynder landskabet for alvor at ændre karakter.

Søndag går det videre ned gennem Frankrig. Der er ikke så meget trafik, og sidst på eftermiddag ankommer vi til Camping Monplaisir i St.Remy. http://camping-monplaisir.fr/camping-bouches-du-rhone
Vi får en meget venlig modtagelse i receptionen, og derefter bliver vi bliver kørt en tur rundt på pladsen i deres elbil. Vi får forevist ledige pladser, servicebygninger, poolen, restauranten og får en orientering om affaldssystem.
Alt på pladsen fremtræder meget velplejet og i orden.

Camping Monplaisir ligger i udkanten af St. Remy. Der er en lille butik på pladsen, hvor der blandt andet kan købes morgenbrød, derudover ligger der et meget stort supermarked 5 minutters gang fra pladsen.

Ankommer til Camping Monplaisir.

Vores vej.
Her er fine store parceller adskilt af hække og beplantet, så der både er mulighed for sidde i sol eller skygge.
Som et kuriosum kan nævnes, at hække klippes med en gammeldags hækkesaks, for ikke at forstyrre pladsens gæster mere end højst nødvendigt.

Bad og toilet. Meget nydeligt, velfungerende og rent.

Opvask foregår udendørs, og til duften af blomstrende lavendler.

Camping Monplaisir har tidligere været gartneri, og den ene af pladsens ejere bor lige midt på campingpladsen i dette smukke hus.

Fra campingpladsen tager det ca. 15 min, at gå op til den gamle bydel i St. Remy

Nostradamus fontænen.

Ægte Provence idyl i St. Remy

Byens vinhandler.

St.-Rémy er en by som har al den charme, man forbinder med Provence. Smalle snoede gader, velrestaurerede gamle huse, smukke fontæner, og små hyggelige torvepladser, hvor man kan nyde en forfriskning under platantræernes skygge. Desuden er her mange spændende butikker.

Butikker fra før verden gik af lave...
Den lille slagter i St. Remy, der er plads til max. 4 kunder af gangen.

Lige udenfor St.-Remy ligger resterne af en gallo-romansk by, Comptoir de Glanum, opført år 700 f.Kr. Ved indgangen ligger "Les Antiques", som består af et mausolæum, rejst til minde om Kejser Augustus børnebørn, og en triumfbue til minde om Cæsars sejr over gallerne. Det skulle være verdens bedst bevarede oldtidsminde. Man må sige vi er kommet tilbage til fortiden.
I Glanum kan man gå rundt i de udgravede ruiner, og se hvordan en romersk by har været indrettet. Der foregår stadig udgravninger på stedet.

Les Antiques.
Det skulle være verdens bedst bevarede oldtidsminde.

De arkæologiske udgravninger

i Comptoir de Glanum.

Idag skal vi en tur til den gamle middelalderby Les Baux de Provence, og vi er nok ikke de eneste, for det er en af Frankrigs mest besøgte seværdigheder.
Øverst på et på et klippeplateau i den lille bjergkæde Alpillerne ligger den gamle borg ruin, der i middelalderen var hjemsted for krigeriske herremænd.
Nedenfor fæstningsmurene ligger den gamle by, der kan byde på ikke mindre end 22 bygningsværker klassificeret som historiske monumenter.
Turen derop er rigtig smuk, og det er muligt at parkere helt oppe ved borgen mod betaling.
Til trods for at Les Baux er meget "turistet", synes vi alligevel det er et meget spændende sted, med en helt unik beliggenhed.

Så er vi på vej op til Les Baux, en tur i smukke omgivelser.

På toppen troner den gamle borg ruin.

I Les Baux findes ikke mindre end 22 bygningsværker klassificeret som historiske monumenter.

Souvenirbutik i charmerende rammer.

Byens offentlige toiletter er bygget ind i klipperne.

Kunne det friste med lidt lokale produkter ?

Efter besøget i Les Baux kører vi videre til Arles. Byen blev oprindelig grundlagt af grækerne. Senere kom Arles under romersk herredømme, og en del af byens store seværdigheder stammer netop fra romertiden. Idag er Arles på Unescos verdensarvsliste.
Arles er også byen, hvor Vincent van Gogh boede et års tid, inden han blev indlagt i St.-Remy.

Den gamle bymur i Arles stammer tilbage fra romertiden.

Arles.

Byens store seværdighed er det romerske amfiteater "Les Arènes".

Arenaens nederste etage, arkaden.

Opgang til de øverste tribuner.

Arenaen var i romertiden skueplads for væddeløb med stridsvogne og gladiatorkampe. Idag bruges Arenaen til tyrefægtning, Arles har faktisk sin egen tyrefægterskole.

Efter at have travet rundt i Arles hyggelige gamle gader, slutter vi dagen på Place de la République. Udover byens rådhus, ligger her også klosterkirken Eglise St-Trophime med den fantastisk smukke indgangsportal.

At tage på marked når man er sydpå er vel næsten et must.
Onsdag er markedsdag i Saint Remy, og vi har fået fortalt, at udvalget af varer og kvaliteten er rigtig god. Vi begiver os forventningsfulde afsted fra morgenstunden, da de handlende allerede ved middagstid begynder at pakke sammen igen.

Onsdag, det er markedsdag i St. Remy.

Her sælges søde små oliventræer i potter.

Pølser kan erhverves i alle farver og faconer.

Dejligt duftende krydderier i alle nuancer.

Lavendler mangler selvfølgelig heller ikke på disse kanter.

En god markedsdag i Saint Remy rundes af med en kold øl, til tonerne af en god gang street jazz.
Vi hjembragte iøvrigt lækre sorte oliven, mums, og en smuk dug i provence stof, der nu skal pryde på campingbordet, og minde os om denne ferietur. smiley

Akvædukten Pont du Gard ligger kun en times kørsel fra campingpladsen, så vi beslutter at tage en lille aftentur derud. Turen går ad små hyggelige veje, men på de sidste par km inden broen er der på begge vejsider opsat rækværk, så man er nødt til at følge vejen til en stor betalings P-plads. Vi må erlægge 15 euro for parkering, også selv om det er aften, og mængden af turister på denne tid af dagen er stærkt begrænset. surprise
Nå, men stedet er på Unescos verdensarvliste, så vi bøjer os og betaler.

Pont du Gard er bygget af romerne ca 19 f. Kr. Broen er 49 m høj og 275 m bred. Den er en del af en 50 km lang akvædukt, der forsynede Nimes med vand fra kilder ved Uzés.

Et imponerende bygningsværk. Stenene som er anvendt vejer op til 6 tons, og det hele holdes sammen af jernklamper og selve konstruktionens opbygning. Jo de kunne noget de gamle romere. Gad vide hvor mange mennesker, der omkom under sådan et byggeri ?

Mens aftensolen går ned over Pont du Gard, går vi en tur over broen på den oprindelige vej, der løber langs underste etage. Vejen har tidligere været åben for køretøjer, men er det ikke længere.

Ved siden af broen ligger en grotte, desværre var der ikke adgang. På området er der et stort museum og souvenir butikker, samt en restaurant.

Pont du Gard ligger ved ved floden Garonne.

I naturskønne omgivelser lige udenfor Saint Remy ligger Saint-Paul de Mausole. Det er et middelalderkloster, der på et tidpunkt blev omdannet til sindssyge hospital, og det var her Vincent van Gogh i sin tid blev indlagt, da han havde skåret sit øre af.
Der er mulighed for at komme ind og se klostret og blandt andet det værelse, hvor van Gogh boede. På store plancher fortælles om den tids psykiatriske behandling - desværre kun på fransk.

Det er også muligt, at gå rundt på klostrets område og se de steder, hvor van Gogh har stået og malet nogle af sine mest kendte malerier. Man får udleveret et kort over området, der markerer de pågældende steder, og desuden er der opsat fotografier af hans malerier.
Van Gogh var indlagt i 1 år, og døde kort efter han blev udskrevet.
Den nyeste teori går iøvrigt på, at van Gogh ved en fejl blev myrdet af et vådeskud, hvor man ellers hidtil har troet, at han begik selvmord.

Man kan læse mere om van Goghs ophold på Saint-Paul de Mausole her:

Saint-Paul de Mausole.

Ved indgangen hænger et foto af Van Goghs kendte selvportræt.

Dette skulle efter sigende være van Goghs værelse, møbleret som på hans tid.

Udsigt ned i klostergården.

Den smukke arkade i klostergården.

Idag skal vi en tur til Avignon, Pavernes og 7 tallets by.
Vel vidende, at det er en by, der besøges af rigtig mange turister, med deraf følgende parkeringsproblemer, har vi besluttet at køre afsted fra morgenstunden. Vi er blevet tilrådet at parkere udenfor bymuren, og hvad sker der... ja, det er umuligt at finde en ledig p-plads, og lige pludselig er vi selvfølgelig kommet indenfor muren. Det lykkes os dog hurtigt, at finde  en parkeringskælder, men af skræk for at vi ikke kan finde tilbage, tager vi fotos af parkeringskælderens navn, samt alle gadenavne hele vejen til Pavepaladset .

Avignon er omgivet af en 4½ km lang bymur med 39 tårne og 7 porte.

Avignons mægtige pavepalads.

Place du Palais.

Notre-Dame-des Doms, domkirken ved siden af Pavepaladset.

Pont St-Bénézet.

I juli er der teaterfestival i Avignon, og overalt i byen er der et leben uden lige. Amatører opfører gadeteater på hvert et gadehjørne og ledig plads. Det er meget festligt, men desværre er der alle steder hængt plakater op i en mængde, der får selv en dansk valgkamp til at blegne.

Et af de mere stemningsfulde steder i Avignon.

Camping Monplaisir er en rigtig dejlig plads med en fin pool, og området omkring Saint Remy er spækket med seværdigheder, alligevel snakker vi hver dag om, at vi savner at komme ud og bade i Middelhavet. Så efter en uge her, beslutter vi at prøve at finde en campingplads med direkte adgang til Middelhavet. Det er svært uden forudbestilling i uge 28, vi mailer rundt til mange pladser, og til sidst lykkes det på Camping Municipal La Plage i St. Marie sur la Plage, der ligger 250 km fra St. Remy.

Ankommer til Camping Municipal La Plage.

Vores ganske udmærkede parcel. Pladsens toiletter og badeforhold er det værste vi hidtil har set.

Franskmændenes så absolut mest foretrukne fritids beskæftigelse.

Da vi ankommer til Camping Municipal La Plage, viser det sig, at vi godt nok kan få en plads, men kun for 5 dage, derefter er alt optaget. Nå, det var en streg i regningen, men vi slår til, og snart har vi vognen på plads på en lille, men udmærket parcel. Vi har før haft gode erfaringer med de municipale campingpladser i Frankrig, men ved en tur rundt på pladsen, bliver det synligt, at pladsen ikke er særlig velholdt, og toiletter og baderum er langt fra indbydende. ( og det var pænt sagt )
Nå, pyt nu skal der bades - men uha, Middelhavet er rigtig koldt her, og stranden er med sten og meget groft sand. Om aftenen beslutter vi at spise på pladsens restaurant - en stor skuffelse, simpelthen ikke pengene værd. Næste dag går vi en tur op i byen St. Marie sur la Plage, som viser sig at være en trist, grim og på alle måder ucharmerende ferieby. Øv-øv
Efter 3 dage beslutter vi, at det gider vi ikke bruge vores dyrebare ferie på, så vi pakker sammen og kører atter mod nord, med kurs mod Ardèche,
og det var ikke så ringe endda, men det kan du læse mere om her ...http://www.feriejensen.dk/side.asp?ID=69145