Italien - Østrig

og Faaker See i Kärnten

Sommerferien 2014.

Endelig sommerferie cheeky

I en tid hvor arbejdet har taget alt for meget af vores fritid, har der ikke været overskud til at undersøge nye spændende rejsemål - en ellers særdeles yndet beskæftigelse for mig.
Sommerferien bliver derfor et gensyn med nogle steder og campingpladser vi kender, men som det er nogle år siden, vi har besøgt sidst, nemlig Cavallino ved Adriaterhavet og Faaker See i Østrig.

Afgang fredag 4 juli kl. 06.30. Vi tager den sædvanlige rute A7 mod Hannover, derfra videre på A2 og A9. Overnatning på rasteplads Pegnitz, og næste dag videre gennem Østrig og Italien, med ankomst til Cavallino og Camping Europa kl. 17.

Så har vi fået os installeret på Camping Europa,
i vores favorit område nær stranden.
Det siges ofte at pladserne i Italien er meget små, et udsagn vi nu ikke altid kan nikkende genkendende til.

Slentretur på strandpromenaden der adskiller campingpladsen fra stranden.

Pladsen har et rimeligt velassorteret Spar supermarked. Kan man ikke nøjes med det, ligger der et større supermarked 10 min`s gang fra pladsen.

Restauranten med terrasse ud mod stranden, og udsigt over Adriaterhavet.

Vi nyder et måltid mad i restauranten, inden der blændes op for VM finalen mellem Tyskland og Argentina. Vi får en lækker steak med pomfritter og grillede grøntsager, hertil et glas køligt rødvin.

I år er vejret ikke helt, som det plejer at være på disse kanter. Heldigvis har det været sol og strandvejr om dagen, men vi har haft flere aftener med lyn, torden, styrtende regn, og en temperatur der gjorde, at fleecetrøjer og tæpper måtte tages i brug. surprise
Vejrudsigten for i morgen siger delvist skyet og 23 gr. - perfekt vejr til en udflugt.

Et absolut must når man er på disse kanter er selvfølgelig Venedig. Vi har været der et par gange før, men den by er altså fantasisk og tåler mange gensyn. Det er en af de smukkeste byer i Europa - her er kunst, kultur og historie, så det vil noget !!!

Fra Camping Europa er der ca. 10 km ud til Punta Sabbione, der ligger yderst på tangen, og hvorfra færgerne sejler til Venedig. Der går lokale busser lige udenfor pladsen, men de er som oftest overfyldt, og da der er rigtig gode parkeringsmuligheder ved færgen, kører vi selv. Vi giver 5 euro for en overdækket p-plads, gælder for en hel dag.

Indsejlingen til Venedig.

Klar til at indtage Venedig, er det første vi møder Dogepaladset.

Fra hjørnet af Dogepaladset med relieffet af Den berusede Noah, har man kig direkte til den berømte Sukkenes bro.

Indgangen til Markuspladsen flankeret af de to søjler der bærer henholdsvis Venedigs beskytter helgenen Theodoro og byens vartegn Markusløven.

Dogepaladsets facade mod Markuspladsen.

Indgangen til Dogepaladset med et væld af detaljer, alle med hver sin betydning.

En af de mange smukke detaljer på Dogepaladset.

Markuskirkens facade er mageløs, også selv om den pt. er under renovering.

Fra Markuspladsen begynder vi at bevæge os ud i de mindre sidegader.

Et par gondoler holder siesta.

Traver rundt i en labyrint af smalle gyder

- og her kan man godt fare vild.

Venedig er også synonym med karneval, og byens butikker byder på et imponerende udvalg af masker.

Rialtobroen fra 1591, er Venedigs største bro, og bærer hele to forretningsarkader.

Udsigten fra Rialto broen over Canal Grande.

Uden mad og drikke, duer helten ikke smiley

Sidst på eftermiddagen er det for nogen blevet spisetid, for os tid til at sige farvel til Venedig for denne gang, og finde færgen tilbage til Punta Sabbione.

Området på Lidoen byder ikke på de store udflugtsmål, så udover Venedig og det obligatoriske besøg på markedet i Cavallino, er dagene mest gået med at bade, dase og læse, men det er jo heller ikke det værste at bruge nogle feriedage på.
Myggeplagen har vi ikke undgået. B
æsterne indfinder sig hver aften, og selv om vi er kampberedte og gør flittig brug af myggespray, så finder de bæster alligevel 1 plet eller 10, hvor de går til angreb. devil
Efter 9 dage på Camping Europa er det tid at bryde op, og køre til Faaker See i Østrig.

Receptionen på camping Arneitz.

Så er der atter stillet op.

En tidlig morgentur ved søen.

Så er vi ankommet til Faaker See, der ligger i Kärnten, som er Østrigs sydligste delstat med grænser op til Italien og Slovenien. Her er meget smukt, en masse søer og bjerge. Vejret er oftest rigtig varmt og solrigt om dagen men tilpas køligt om natten til at sikre en god nattesøvn.
Camping Arneitz har vi været på et par gange, en dejlig plads beliggende lige ned til søen.

Nu trænger vi efterhånden til lidt motion og oplevelser, så idag tager vi på en udflugt til Ragga Schlucht som ligger i Flattach. Selve slugten blev tilgængelig for besøgende i 1882, har en længde på 800 meter og en højde forskel på 200 meter.

På vej ind i Ragga slugten.

Uha da, håber den sten har kilet sig godt fast.

Turen gennem slugten foregår på nogle hængende træbroer, der er kilet fast til klipperne.

- en smuk tur hvor man aldrig ved, hvad der venter om næste hjørne.

Det sidste stejle stykke op til toppen.
Pyha det gav sved på panden, men det er en flot tur.

Vandfaldet der har sit udspring heroppe, og fosser hele vejen ned gennem slugten.

En af dagene tog vi en tur op til Taborhöhe, et udsigtspunkt der ligger over campingpingpladsen. Stedet er meget besøgt af folk der dyrker Tree climbing, men der er også en lille udendørscafe med en enestående udsigt over Faaker See.

Tree climbing, sjovt at se folk svinge sig rundt i trætoppene.
Der er forskellige sværhedsgrader, men vi beholder nu begge ben på jorden.

Udsigten fra den lille cafe på Taborhöhe ned over Faaker See. Søen er den mindste af søerne i Kärnten regionen.

Vores campingplads kan skimtes nede i venstre hjørne.
Faaker See kaldes også for Østrigs turkise badekar.

Så går turen til Hohe Tauern, som er Østrigs største nationalpark. Vi skal en tur på Grossglockner - Hochalpenstrasse, 47,8 km bjergvej op gennem Østrigs højeste bjergpas.
Ruten er betalingsvej, og det koster 34 euro for et dagskort.

Kirken i Heiligenblut.

Gennem sne og hårnålesving på vej op til Hochtor.

Her er vi nået op til Hochtor og Speravi tunellen. Vi er i 2504 meters højde og temperaturen er 10 gr. Det er en kold fornøjelse når man kommer fra 30 frown     De friske cykler herop, wauw det er godt nok sejt.

Så er vi kørt videre, og nået op til Franz Josef Höhe. Her er udsigt til Grossglockner Østrigs højeste bjerg og til Pasterze gletsjeren.

Pasterze gletsjeren, 9 km lang for foden af GrossGlockner. Ærlig talt, så havde jeg nu ikke forestillet mig, at den var så beskidt. Man kan, via en lille tovbane, komme ned og gå på gletsjeren. Vi nøjedes nu med at se det hele lidt fra oven, hvor man også kan høre, hvordan det knager og brager inden i den.

GrossGlockner 3798 meter og med evig sne på toppen.

Så er vi på vej ned igen. Der er flere gode muligheder for parkering, hvor man kan nyde det flotte vue ned over dalen.

Floraen i Alperne er et kapitel for sig. Et utroligt farveflor disse små alpine planter kan byde på.

På nedturen stopper vi lidt ved dette smukke vandfald.

Hjemtur og
endnu en kop kaffe på
endnu en tysk rasteplads smiley

Efter 9 dejlige dage i Østrig, er det blevet tid til at pakke sammen. Vi får hilst af med vore søde danske naboer Gitte og Peter, og så går det atter nordpå. Vi når hurtigt Tauerntunellen, hvor et uheld desværre medfører en ventetid på næsten 3 timer. Det rykker lidt ved den forventede tidsplan, men derefter går det glat, og sidst på aftenen kører vi ind til en overnatning på en rasteplads ved Magdeburg. Ankommer næste dag sidst på eftermiddagen til den hjemlige residens.