Korsika
Sommerferien 2010 del 1.

1 juli 2010. - Jubiiii... sommerferie.

Hobbyen er hægtet på krogen, klar til at begynde endnu en tur til sydligere himmelstrøg. Ferieturen går i år til Korsika.
Korsika er en fransk ø, beliggende i Middelhavet og på størrelse med Sjælland. Den kaldes også Skønhedens ø, s
å vores forventninger til sommerferien i år er mega store.
Vi har planlagt, at tage et par overnatninger på vej ned gennem Tyskland, derefter et par overnatninger i Schweiz, inden vi kører det sidste stykke til  Livorno i Italien, hvorfra vi skal sejle til Korsika.

Åh nej...pludselig sagde det BANG ....crying

Trafikken er moderat, vejret skønt, og vi tager første overnatning syd for Hamborg på rasteplads Brunautal. Der er fyldt godt op med andre danskere på vej sydpå.
Næste dag går det i højt ferie humør videre ned over Kassel. Da vi nærmer os Würtsburg, lyder der pludselig et ordentligt knald og campingvognen begynder at slingre. Bjarne kører ind i nødsporet, og får heldigvis  vogntoget stoppet med det samme. Det er et sørgeligt syn, der møder os udenfor. Det ene dæk på cv`en er eksploderet, ledninger og lister hænger dinglende og noget væske løber stille ned på vejen.

Noget chokerede får vi taget de gule sikkerhedsveste på, og ringet til SOS. En meget venlig og hjælpsom dame, lover at sende hjælp til stedet. Samtidig fortæller hun, at såfremt skaden ikke kan laves indenfor 3 timer, efter ankomst til værksted, har vi ret til en erstatningscampingvogn. Den skal dog rekvireres fra Stuttgart. I øjeblikket kan vi slet ikke overskue tanken om, at skulle pakke alt vores grej fra egen vogn, over i en anden, og overvejer så, at vi hellere vil køre hjem. Temperaturen er 32 grader, og larmen på motorvejen infernalsk. Humøret helt i kulkælderen.
Vi er åbenbart ikke de eneste, der har hjælp behov, for der går 2½ time inden en mekaniker dukker op. Han besigtiger skaderne, ryster på hovedet da han hører, vi er på vej til Korsika, og henter så en lille værktøjskasse. Med diverse plastikstrips og gaffatape, lykkes det ham at få lappet det hele så meget sammen, at han er i stand til at skifte til vores reservehjul. Efter at have checket lyset m.m. giver han grønt lys for,  at det er forsvarligt at køre videre. Han skal se vores police på campingvognen, skriver en rapport, hvorefter vi kan køre videre, en oplevelse rigere. Men føj for en. crying

En time senere bliver vi ringet op fra SOS, de vil lige høre om vi er OK. Dejlig service.yes

Stadig lidt groggy efter den oplevelse, bliver vi enige om, at tage en overnatning på en af de nærmeste campingpladser. Efter vi lige har sundet os lidt,  er vi enige om, at vi da selvfølgelig fortsætter mod Korsika. Med hjælp fra vores GPS havner vi på Camping Frankenhöhe, beliggende 6 km fra motorvej A7. Det viser sig, at være alletiders overnatningsplads. Vi får en meget imødekommende modtagelse, og da campingfatter hører om vores uheld, tilbyder han at forsøge skaffe et nyt reserve dæk til os, næste formiddag.

Overnatning på Camping Frankenhöhe.

Camping Frankenhöhe har et stort, jævnt græsareal lige foran deres nye toiletbygning, hvor man kan holde uden at spænde fra. Da vi er på plads, er vi heldigvis godt sultne, for det viser sig, at køleskabet er kaput, så vi går i krig med indholdet. smiley
Godt mætte går vi igang med en prioritering af, hvad vi helst vil bringe med videre i vores lille elektriske køletaske, resten kasseres. angry

Næste formiddag har campingfatter haft kontakt med et dækcenter i en lille by 3 km fra pladsen.  De ligger heldigvis inde med et dæk, vi kan bruge. Vi takker for hjælpen, checker ud og kører ud og får et nyt dæk. Pris 89 euro. Så kan turen endelig fortsætte.

Ved middagstid når vi grænsen mellem Tyskland og Østrig. For at kunne fortsætte på motorvej til Schweiz, skal vi køre ca. 12 km på motorvej i Østrig.  Heldigvis kan man få en såkaldt korridor vignet, til den beskedne sum af  2 euro. Ved grænsen til Schweiz slipper vi ikke så billigt, der skal vignet til både bil og cv, ialt 58 euro, men så gælder de også resten af året.

Så fortsætter vi ind i Schweiz. Turen er flot, og især op over Bernadino passet, er der flotte udsigter. Vi ankommer ved aftenstid til Camping Parco al Sole ved Meride. Vi har valgt den som overnatningsplads et par dage, da de stadig tager campingcheck. Hvad vi  ikke lige havde været opmærksomme på, var at den ligger et godt stykke oppe af et bjerg, så vi måtte ud på smalle veje og hårnåle sving.

Reception, restaurant m.m. Camping Parco al Sole.

Lugano søen i Schweiz.

Efter en god nats søvn, beslutter vi, at bruge noget af dagen på at køre til Lugano søen, der ligger 10 km fra campingpladsen. Vi kører lidt rundt på må og få. Stopper i Brissone, hvor vi nyder udsigten ud over søen, og tager en slentretur rundt i den gamle bydel og langs havnepromenaden. Solen bager ned, og midt på eftermiddagen, returnerer vi til campingpladsen, hvor vi får en afsvalende dukkert i pladsens pool.

Springvand i Brissone.

Havnepromenaden i Brissone.

Mandag middag er det tid at bryde op. Vi har 380 km til Livorno i Italien, hvorfra vi skal sejle til Korsika. Vi har allerede i februar, bestilt billetter hos Direct Ferries, afgang tirsdag morgen kl. 8.00. Vi ankommer i god tid, godt guidet af vores GPS, og finder plads i en af  opmarchbåsene. Her skal vi overnatte til imorgen. Vi er så heldige, at der kommer et dansk par samtidig med os, så dem får vi lidt hyggelig campingsnak med i løbet af aftenen. Vi finder rederiets kontor, hvor vi får vores reservationspapirer "vekslet" om til rigtige billetter. Derefter går aftenen og ventetiden med at studere havnelivet i Livorno. Det er en rigtig stor havn, med masser af aktivitet.

Ventetid på havnen i Livorno.

Færgen til Korsika.

Så stævner vi ud på det blå Middelhav.

Næste morgen kl 6.30 blev vi vækket af larm udenfor campingvognen. Det viste sig, at der i nattens løb, var kommet mange flere biler og lastvogne til, og nu gik et par mænd  rundt, og var allerede begyndt at kontrollere billetter. Efter ½ times tid, begyndte de første at køre om bord. Så skulle hele rækken med campingvogne og autocampere pludselig bakke ud af opmarchbåsene og køre rundt om indhegningen. Oh, tyskeren der holdt bag ved os, svedte vist godt. Fruen blev i hvert fald kommanderet udenfor til at dirigere ham, det tog sin tid, men lykkedes til sidst. Så kørte vi ombord uden problemer, vi havde ellers hørt nogle grumme historier om, hvad man kunne komme ud for. Personbilerne holdt på 3 hængedæk, godt vi ikke skulle derop.

Sejlturen til Bastia tager 4 timer. Færgen har flere soldæk med liggestole, så efter at have nydt udsejlingen fra Livorno, fik vi os sat godt til rette. Efter 1 times sejllads blev der pludselig en snakken og stimlen sammen ved den ene ræling. Vi skulle selvfølgelig også op og se hvad der skete, og minsanten om der ikke var en hel flok delfiner der sprang op ved siden af færgen.

Ankommer efter 4 timers sejlads til Korsika. Her indsejlingen til Bastia.

Lad det være sagt med det samme. 2 ugers ophold på Korsika, kræver erkendelse af, at man simpelthen ikke kan nå at se det hele, og dermed en prioritering af, hvad man så helst vil se. Vi har valgt, at tilbringe den første uge på den sydlige del af øen. Vi har fundet en campingplads ved Porto Vecchio, der ligger centralt for seværdighederne på det sydlige Korsika.

Ankommer til receptionen på Camping Golfo di Sogno.

Vores parcel, dejlig stor og med mulighed for skygge. Toiletbygningen kan skimtes i baggrunden.

Da vi planlagde turen, var vi meget i tvivl om, vi skulle reservere plads. Vi havde hørt, det kunne være svært, at få plads på campingpladser beliggende direkte til strand. Det var lidt af et dilemma, da vi vil  helst ikke vil være bundet op på noget, men også foretrækker en plads med direkte adgang til strand. Det endte med, vi valgte ikke at reservere. Vi kørte til Camping Golfo di Sogno, der ligger 5 km nord for Porto Vecchio, og der var ingen problemer, med at få en plads.

Campingpladsen ligger i en lille bugt, med direkte adgang til en fin sandstrand. Den er på 650 enheder, heraf er der  mange udlejningshytter og teltpladser. Ved ankomsten blev vi orienteret om, at prisen var 24 euro pr. dag alt incl. vi skulle også aflevere et pas, og derefter kunne vi bare køre ind, og slå os ned hvor vi havde lyst, der var ingen pladsnumre. De enkelte pladser er afgrænsede, og der er en del buske og træer, og dermed mulighed for skygge. Vi fandt en meget stor plads, nær strand og sanitærbygning, så det var bare super.

Tidlig morgen på stranden ved camping Golfo di Sogno.

Første tur går til den nærmeste by, Porto Vecchio. Den ligger ca 10 min`s kørsel fra campingpladsen, og er Korsikas tredje største by. Vi finder en p-plads nede ved havnen, hvorfra vi går om til marinaen , der kaldes Korsikas svar på Saint Tropez.

Marinaen i Porto Vecchio, Korsikas svar på Saint Tropez.

Store flotte palmer pryder langs havnen i Porto Vecchio.

Fra havnen og marinaen, er vi gået op i den gamle bydel. Puha...... Solen bager, temp. viser 35 gr og luftfugtigheden er høj, så vi slår os ned på torvet, under et 100 år gammelt træ, og bestiller drikkelse.
Derefter er vi klar til at tage en byvandring rundt i den hyggelige gamle by. Der er masser af små charmerende butikker og restauranter.

Den gamle bydel i Porto Vecchio.

St. Jean Baptiste kirken.

Byhus i Porto Vecchio. Man er så småt begyndt udskiftning af vinduer smiley

Kirkegården i Porto Vecchio.

Lidt anderledes  end danske kirkegårde.

En af Porto Vecchio`s hyggelige gader.

På køretur på det sydlige Korsika.

Så er vi  på vej til den gamle by Sartene. Her på det sydligste Korsika, er landskabet præget af de særeste stenformationer.

På den ene side har vi den smukkeste udsigt over Middelhavet

Til den anden side, er det sjove sten formationer, der præger landskabet.

Der er masser af disse fantastiske bugte langs kysterne på Korsika. Vi fandt hurtigt ud af, at det var smart at have badetøjet med i bilen. smiley

Den gamle by Sartene, ligger som en fuglerede på toppen af et bjerg. Her er turiststrømmen meget behersket, og byen ånder af fred og ro.

Sartenes gamle bydel er

en labyrint af smalle gyder.

Butik med Korsikanske specialiteter. Pølser og skinker af forskellig slags er hængt til lufttørring.

Bonifacio.

Så er turen gået til Bonifacio. Det er det sted, vi har glædet os allermest til at se på Korsika. Beliggende på den aller sydligste del af øen, er dette område med de kridhvide kalkstens klinter og den gamle bydel, Haute Ville, knejsende over det hele, noget helt specielt.

Del af den gamle bymur med vagt stien.

På vej op til Haute Ville.

Området omkring Bonifacio, er præget af fantastiske, smukke hvide kalkstens klinter.

Den helt unikke og smukke kystlinie ved Bonifacio.

Gaderne i den

gamle bydel.

Kig ud over Middelhavet mod Sardinien. I forgrunden blomstrer kæmpe agaver.

De gamle huse i Bonifacio knejser helt ude på kanten af klinterne.

Klinterne ved Bonifacio. Når man ser de mennesker ,der bader nede ved stranden, får man et godt indtryk af størrelsesforholdene.

Sejltur langs kysten ved Bonifacio.

En sejltur langs klinterne afslører de mange grotter og huler, der gemmer sig langs vandoverfladen.

La Grotta du Sdragonato - Dragegrotten.
Denne grotte har et hul i loftet, der ligner konturen af Korsika. Lysindfaldet giver grotten et helt drømmeagtigt skær.

Højt hævet over Middelhavet, ligger Bonifacios gamle huse helt ude på kanten af klipperne.

Bonifacio levede til fulde op til vores store forventninger.