Holland - syd/vest.

Forårsturen 2013.

Påske kombineret med nogle feriedage, plejer for os at være sæson start, og vi lægger gerne ud med en forårstur til udlandet.

I år falder påsken tidligt, og da marts stadig byder på sne, frost og kulde, ja så har vi været rigtig meget i tvivl om, hvorvidt vi overhovedet skulle tage afsted.
Skal...skal ikke... skal... skal ikke...

Den endelige beslutning blev først taget tre dage før påske - og det endte med et skal  smiley
T
uren går til Holland, mere præcist til området ved Leiden, lidt sydvest for Amsterdam.

Midt om natten - og klar til afgang.

Skærtorsdag 28 marts.
Vækkeuret er sat til kl. 03.00 surprise Gisp, nå op kommer vi trods alt, og efter et hurtigt bad og medbringende et par kander friskbrygget kaffe, er vi klar til afgang kl. 04.30
Vi er stort set de eneste på landevejen på dette tidspunkt. Det forventede vi sådan set også at være hos Fleggård, men da vi triller ind på deres p-plads kl 06.30, er de første kunder allerede igang med at fylde indkøbsvognene.

Lidt proviantering overståes hurtigt, og snart er vi på A7 på vej mod Hamborg. Trafikken og vejenes beskaffenhed frembyder ingen problemer, men også her i Nordtyskland ligger sneen stadig i store driver i landskabet.
Elbtunnellen passeres uden stauproblemer. Vi fortsætter på A1, og først da vi nærmer os Bremen kommer vi til "snefrit område".
Herefter går det via Cloppenburg og Meppen ind i Holland. Trafikken er minimal, kun lige omkring Amsterdam er der pres på.
Det er debut tur for vores nye GPS, Tom Tom Camper Go Live Camper & Caravan, og uden problemer af nogen art leder den os direkte til Camping Koningshof.

Ankommer til Camping Koningshof.

Sidst på eftermiddagen ankommer vi til Camping Koningshof. http://koningshofholland.nl
Vi har valgt denne plads pga. beliggenheden, 35 km sydvest for Amsterdam og et af de områder i Holland, hvor koncentrationen af tulipanmarker er størst.

Det sidste får vi nu ikke megen fornøjelse af. Foråret i Holland halter også langt bagefter det normale, så det eneste vi ser på tulipanmarkerne, er nogle små grønne spirer, der forsigtigt prøver at kæmpe sig op af jorden.
Campingpladsen er med i Campingcheque ordningen, så vi giver 16 euro pr. overnatning.
Personalet er meget serviceminded, her føler man sig virkelig velkommen som gæst.

Nattefrost, der er nu ikke meget forår over påsken i år.

Op af formiddagen kommer solen, men det er stadig pivende koldt.

Efter en lang dags sightseeing gør det godt med en drink på campingpladsens hyggelige pub.

Servicebygningen med bad, toiletter og opvaskefaciliteter.

Svømmehal og aktivitetshal med gratis adgang, er populær hos pladsens børnefamilier.

Langfredag.
Over middag kører vi en tur ud for at se lidt på nærområdet. Der er kun 4 km ud til havet og ferie/badebyen Katwijk, som byder på kilometervis af lange sandstrande.

Vi går en tur langs Boulevarden i Katwijk. Udover en lækker strand, synes vi ikke her er særlig spændende.

Statue til minde de mange malere, der i årene 1880-1914, slog sig ned i byen, tiltrukket af den friske luft, havet og lyset.

Stranden og lyset - man føler sig hensat til Vesterhavet.

Kirken i Katwijk.

I dag går turen til Leiden, der ligger 6 km fra campingpladsen.
Vi har læst, at det skulle være en af Hollands mest charmerende byer, med en masse kanaler, smukke huse, gamle møller og et hyggeligt havnemiljø. Det er også Hollands ældste universitetsby og maleren Rembrandts fødeby.

Her er iøvrigt også god mulighed for at få luftet Visa kortet i byens mange butikker eller cafeer.

På vej ind i Leiden, gennem den gamle byport Morsch Poort.

De Valk møllen fungerer idag som museum.

Leiden har flere møller, denne hedder De Put.

Koornbrug.
Broen var tidligere områdets handelssted for kornhandel, senere blev broen overbygget, så man lettere kunne holde kornet tørt.

Stadstimmerwerf er et af Leidens ældste huse, og i typisk hollands stil med trappegavl og de karakteristiske skodder.

En af byens blomsterbutikker. Bemærk det meget smukke træskærer arbejde over indgangsdøren.yes

Den lille havn ligger lige i centrum, og med universitetet i baggrunden.

Selv om Leiden er en lidt større by, finder man fred og ro langs mange af byens smukke kanaler.

I dag kører vi en tur til Delft.
Byen er kendt for sit blå porcelæn, men er også en meget charmerende by at gå rundt i. Her er igen masser af kanaler og smukke gamle huse i hollandsk stil.

Delfts gamle byport Oostpoort er fra 1400 tallet.

Delft.

Rådhuset på Markt plads.

Her bor marskandiseren.

I baggrunden Nieuve Kerk, hvor den hollandske kongefamilie gennem flere generationer ligger begravet.

Delft er en rigtig hyggelig by, og hvis man har den store pengepung med, kan man jo investere i det berømte smukke porcelæn Royal Blue Delft.

2. Påskedag.
Sol, blå himmel og lunere vejr cheeky
Vi kører en tur nordpå til Ijsselmeer fjorden, hvor vi vil aflægge de små fiskerlandsbyer Volendam og Monnickendam et besøg.
Volendam med de karakteristiske gamle grønne fiskerhuse tiltrækker mange turister, forståeligt nok, for her er også rigtig hyggeligt. Langs havnefronten ligger masser af cafeer, restauranter og souvenirbutikker.

På byvandring i Volendam, med de karakteristiske grønne huse.

Volendam har en hyggelig havnefront med masser af butikker og cafeer.

Ostebutikken i Volendam - her sælges alt i Hollandske oste. Billigt er det ikke, men mums der er meget lækkert - og så er der smagsprøver på det hele. Her brugte vi megen tid, ja jeg tror sørme, vi nåede at smage på hele repertoiaret - og det siger ikke så lidt.
I kælderen er der filmfremvisning og foredrag om oste fremstilling.

Vil du høre englene synge, så prøv en Old Amsterdam yes

På vej hjemad lægger vi lige vejen forbi Monnickendam.

Speeltoren i Monnickendam.

Monnickendam er en lille fiskerlandsby - og her ånder alt fred og ro. Bortset fra et par cafeer, er der lukket alle steder, men det er jo også helligdag. Vi slentrer lidt rundt i byen, inden vi atter kører hjem til campingpladsen.

Så går turen til Amsterdam. Vi har besluttet at tage med toget, selv om afstanden kun er 35 km. Vi har ikke lige mod på at køre i en storby med masser af sporvognslinier og dyre parkeringsafgifter.
Der er kun 2 km til nærmeste station, beliggende i Voorhout. Her er der gratis parkering - hvilket ikke fåes mange steder i Holland.
I receptionen på campingpladsen har vi fået grundig information om togtider, at vi skal skifte i Haarlem ect. Billetten skal trækkes i en automat på stationen.

Ankommet til hovedbanegården i Amsterdam.

Vi oser rundt på må og få

og suger indtryk til os.

Slentrer rundt langs kanalerne og nyder de dejlige omgivelser.

De mange husbåde er også med til at give byen sit helt specielle miljø.

En hestevogn pryder i bybilledet.

Slusevagtens hus fra 1695 fungerer idag som cafe.

Byen har et utal af vippebroer, der også gør det muligt for lidt større både, at sejle rundt i kanalerne..

Arkitekturen og alle de smukke galvhuse i Amsterdam er altså bare i en klasse for sig.

Typisk Amsterdam miljø.
Obs. parkeringerne i højre side af billedet, det kræver vist nerver af stål, og en sikker afstandsbedømmelse.

I en by med 1 million cykler, har det sine fordele at skille sig lidt ud fra mængden.

Vi kigger også lidt på vinduer smiley
Amsterdam har meget at byde på ....

både hvis man søger det eksotiske

eller måske det erotiske blush

Er der noget skønnere end knitrende tulipaner i alle regnbuens farver ?
Når vi nu ikke får mulighed for at opleve tulipanmarker i fuldt flor, må vi nøjes med at nyde dem hos blomsterhandlerne. Smukke er de nu også her.

Så er vi nået ned i Singel kvarteret, hvor byens kæmpe blomstermarked holder til. Uha her er mange lækkerier, og til rimelige penge, men vi kan jo desværre ikke slæbe rundt på en hel blomsterbutik, så vi nøjes med at kigge på.

Blomsterløg - findes det, så findes det her.

og står man lige og mangler et par træsko, går man ikke forgæves her.

Her er vi i kvarteret ved Anne Francks hus.

Så slutter vores dag i Amsterdam. Det har været en dejlig solrig dag, men også bidende koldt. Nu skal vi ned til stationen og finde toget hjem. På vej ned ad Damrak kommer vi lige forbi disse smukke huse.

Ja, det var så lidt om vores oplevelser i Holland, for denne gang.
Farverige tulipanmarker blev det desværre ikke til, men vi vender nok tilbage en anden gang, for Holland har bestemt meget at byde på. Her er meget at opleve, en venlig og imødekommende befolkning - og så er afstanden ikke større, end at man kan køre dertil på en dag.

Turens længde ialt kørt 1.931 km.