Gardasøen - Italien
Forårsturen 2015

Skærtorsdag 2. April 2015.

Her i foråret er det 20 år siden, at vi debutterede som campister. smiley
Det skal selvfølgelig fejres, og kan det gøres bedre end en forårstur til Gardasøen ?
Udover de flotte omgivelser plejer Gardasøen også at være garant for godt forårsvejr. Vi håber det også holder stik i år, hvor påsken falder lidt tidligt.

Tidlig afgang fra Assens med plan om, at vi kan nå Camping Issigau til en overnatning.
Jubiii, så er vi on the road again. Humøret højt, snakken går, og vupti der misser vi afkørslen til A2 . Nå, det ødelægger selvfølgelig ikke feriehumøret, så tager vi bare turen over Kassel og hopper over på A9 via Würzburg.
Hmm, nå ja den glippede så også lige, men pyt alle veje fører som bekendt til Gardasøen, så nu bliver det ned over Fehrnpass, og fint nok den rute har vi nemlig aldrig kørt før.
Først bliver det dog til en overnatning på en rasteplads i det sydlige Tyskland, inden vi næste morgen fortsætter mod den Østrigske grænse.
Jo nærmere vi kommer Østrig, des mere ændrer landskabet karakter, og her er der bestemt ikke meget forår at spore.

På vej over Fehrnpass - vinterligt og smukt.

Heldigvis er vejene fint ryddet for sne.

Så er vi kommet godt over Fehrnpass. Vi holder lige en rast og nyder denne fantastiske udsigt, inden vi fortsætter på motorvejen mod Insbruck.

Langfredag ankommer vi til Camping Cisano ved Bardolino sidst på eftermiddagen. Desværre til den triste besked "alt optaget". Vi får tilbud om en overnatning på en mark udenfor pladsen og stillet i udsigt, at der sikkert vil blive ledig plads næste formiddag.
Vi vælger at tage imod tilbuddet, og næste dag belønnes ventetiden da også med en fin stor parcel.

Receptionen på Camping Cisano.

Efter en nat på venteplads er det lykkedes at få en god parcel, og vi skynder os at få stillet op.

Camping Cisano ligger lige ned til Gardasøen, kun adskilt af en fodgænger/cykelsti. Der er ikke nogen egentlig strandbred man kan ligge på, som kompensation har man indrettet et område med sand, palmer og liggestole.
Det giver da lidt sydlandsk stemning, og udsigten fejler i hvert fald ikke noget.

Servicebygning med toiletter, bad og opvask. Størrelsesmæssigt er der ikke plads til de store armbevægelser, men der er rent, pænt og papir. Badevandet var pivkoldt de første dage, men så blev der gudskelov skruet op for varmen.

Den tidligere købmandsbutik er blevet ombygget og indrettet til restaurant. God mad, god betjening og med udsigt udover søen. yes

Påskedag.
Sol, men med en kølig vind. Vi tager traveturen langs vandet ind til Bardolino. Turen er på 3½ km, og der er masser at kigge på undervejs. Skulle man blive tørstig, er der også et par cafeer undervejs.

Vi tager stien langs søen til Bardolino.

Forårsstemning i Bardolino. De lokale er også ude at nyde helligdagen og solen.

Lidt køligt og blæsende, men solen skinner, og som sædvanligt er havnepromenaden flot beplantet med masser af forårsblomster.

Langs havnen.

Det er altså ikke svært at komme i feriestemning og føle sig godt tilpas i disse omgivelser. smiley Men nu slutter vi i Bardolino for idag, vi vender tilbage en anden dag.

Idag har vi besluttet at køre en tur til Limone, som ligger i den nordvestlige ende af Gardasøen. Limones centrum er bilfri, så vi parkerer i et parkeringshus lige ved søpromenaden.

På afstand ser Limone lidt grå, trist og undseelig ud, som den putter sig der i bunden af de majestæstiske bjerge.
Det skal man nu ikke lade sig narre af. wink

Vi starter vores besøg med at ose lidt rundt på søpromenaden. Udover eksotiske palmer og citrontræer, er her meget nydeligt pyntet op med forårsblomster i kummer. Udsigten - ja, den er helt formidabel.

Bjarne har bænket sig en stund for at nyde udsigten.

og så er vi ellers klar til at bevæge os ind i de smalle gader, og se hvad spændende Limone har at byde på.

En charmerende lille havn ligger midt i byen. Her er opstillet flere bænke, så man kan slå sig ned, nyde omgivelserne og ellers bare suge indtryk til sig.

Nogle steder er gaderne sprængt ind i klipperne, og det giver da ekstra charme til de små butikker.

Butikkerne i Limone lever fuldt ud op til byens navn. Her kan købes alt mellem himmel og jord med citron motiver, citronduft osv. og selvfølgelig også den ægte vare citroner og citronlikør.

Hvor godtfolk er, kommer godtfolk til - og det samme gælder hjemmesideskribenter.
Da Joan og Flemming  www.petersencamping.dk også er ved Gardasøen i øjeblikket, er vi blevet enige om at mødes til eftermiddagskaffe hos os. Vejret arter sig fra sin bedste side, og campingsnakken går lystigt. Desværre vidste jeg ikke, at Ove og Marianne fra www.rullevognen.dk også var her i området, så skulle de også have haft en invitation.

Torsdag er markedsdag i Bardolino. Det store marked tiltrækker folk fra nær og fjern, både de lokale og os turister. Italienerne har faktisk tradition for at gøre mange af deres indkøb på de lokale ugentlige markeder. Der er også mange fine varer, men selvfølgelig også en del skrammel.
Jeg er på udkig efter noget spændende tøj til barnebarnet, men kan ikke rigtig finde noget. Istedet for falder jeg over en skindtaske, jeg ikke kan undvære :-)

Markedsdag i Bardolino.

Her sælges duge i alle størrelser, som oftest meget farve-og blomsterrige.

og her er et stort udvalg af det karakteristiske italienske porcelæn.

Idag vil vi køre en tur op og se et vandfald Cascata del Varone, der ligger lidt nord for Riva, og derfra videre til en gammel middelalderby Tenno.

Indgangen til Cascata del Varone.
Entre 5½ euro pr. person.

Vi går på en fin anlagt sti ind i en klippekløft.

Rundt omkring er der sat forskellig farvet belysning på de flotte klippeformationer.

Nu kan vi begynde at skimte lidt vand, der kommer fossende ned mellem nogle klipper.

Vandet har et fald på 85 meter ned gennem klippekløften.

Turen ind til vandfaldet er forholdsvis hurtig overstået, men så kan man fortsætte til den lille botaniske have, der ligger i tilknytning til stedet.

Den botaniske have ligger i terrasser på en bjergskråning. Her er vi nået til en lille afdeling med forskellige palmer og kaktusser.

Haven er meget velplejet, og også her er der fine flisebelagte stier at gå på. Ved hver plante står et lille skilt med plantens latinske navn.

Til stedet hører et hyggeligt område med borde og bænke, hvor man både har mulighed for at købe lidt fastfood, men hvor man også må nyde sin medbragte mad. yes
Alt i alt et fint lille udflugtsmål.

Campingpladsens hjemmeside anbefaler en udflugt en gammel middelalderby Tenno, der skulle ligge i nærheden af Cascata del Varone, og som skulle være et besøg værd. Vi elsker middelalderbyer, så vi indstiller gps`en og begiver os afsted. Vi bliver ført ud på en lang smal bjergvej, og efter en ½ times kørsel når vi Tenno.

Den gamle bymur der fører ind til Tenno.
Umiddelbart ser det meget spændende ud.

Vi traver en tur rundt i de pigstens belagte gader. Byen er ikke ret stor, så det er hurtig overstået.

Nu har vi efterhånden set mange smukke middelalderbyer, så der skal en del mere til at imponere os. I øvrigt er det eneste vi møder på vores tur rundt en gøende hund. Vi synes ikke Tenno er værd at køre efter.

Dagens udflugt starter i Garda. Den er som de fleste andre byer ved Gardasøen, med en hyggelig gammel bykerne og en flot havnepromenade.

Det er endnu tidligt på dagen, så de mange restauranter ligger stadig stille hen.

Den hyggelige havnepromenade i Garda.

Vi skal lige ind gennem en lille tunnel for at komme ind i forretningsgaderne.

På den anden side ligger en lille restaurant.

Farvestrålende huse og masser af butikker.

Charmerende er der, men ikke megen plads i de små sidegader.

Et lille torv i en gade med mange butikker.
Vi siger farvel til Garda for denne gang.

Efter besøget i Garda sætter vi kurs mod Spiazzi. En lille by oppe i bjergene nær MonteBaldo, hvorfra man kan gå til den lille valfartskirken Madonna della Corona. Der ligger en stor p-plads ved en restaurant, hvorfra man kan gå ned til kirken. ( hvor langt og hvor meget nedad, er vi på nuværende tidspunkt lykkelig uvidende om. ) Samtidig med os ankommer en bus med et hold italienere. De har egen præst med og en ung mand med guitar. Så vi kommer til at slå følge med dem.
På vejen ned til kirken står en masse flotte bronceskulpturer, der fortæller Jesu lidelseshistorie. Ved hver skulptur gør gruppen holdt, præsten læser en tekst, hvorefter alle falder på knæ og beder en bøn. Derefter går det videre  ledsaget til guitarmusik.
Vi går og går i en uendelighed, og stadig ikke den mindste udsigt til kirken. Efterhånden begynder spekulationerne om tilbageturen at bekymre, det er godt nok noget af en lang tur, og så går det bare opad hele vejen - pyh...

Så er vi på vej nedad, sammen med en gruppe italienere. Stien er fin at gå på.

En af de mange fine bronce skulpturer, der fortæller Jesu lidelseshistorie.

Endelig er vi nået ned hvor vi får et første kig til kirken. Efter den lange tur ned, er det næsten som at få en åbenbaring :-) Smuk er den dog beliggende på et lille plateau og bygget ind i klippen.

De sidste trappetrin skal lige forceres, inden vi er helt oppe ved kirken.

Vi skal selvfølgelig kigge indenfor i kirken, og til stor overraskelse sidder hele gruppen vi fulgtes med, samlet til gudstjeneste, med guitarspil og sang. Det var meget smukt, så tak for en ekstra oplevelse.

Udenfor kirkedøren er der hugget en lille niche ind i klippen, hvor der er sat et lille alter op. Det ser rigtig fint ud.

Da vi skal til at begynde tilbageturen, ja så er det lige man bliver MEGET glad for at opdage at der rent faktisk går en lille bus. Åh, hvor heldig kan man da sommetider være :-)

Et besøg i Lazise er selvfølgelig et must. Byen er rigtig hyggelig men også meget turistet. Omkranset af den flotte bymur, en skøn havnepromenade og et utal af butikker, restauranter og cafeer, er her meget at se på. Indenfor murene er byen bilfri, så der skal parkeres på en af de store betalings p-pladser, som ligger lige udenfor byportene.

På vej ind i Lazise.

Ved havnen nydes cafelivet og solen.

Byens store markedsplads med den flotte skakternede flisebelægning.

Som vanligt er der mange mennesker i byen, og cafeerne er godt besøgt.

På vej ud af Lazise, går vi gennem en anden af byens ialt 3 byporte. Herfra får man et rigtig fint kig til byens gamle middelalderfæstning og bymurene. Det var farvel til Lazise for denne gang - men mon dog ikke vi ses igen ?

Så er turen kommet til Verona. Byen er på Unescos verdensarvliste, og er af de fleste nok mest kendt for det romerske amfiteater Arenaen, og ikke mindst Shakespeares tragiske kærlighedshistorie om Romeo og Julie.
Vi har godt nok været i Verona før, men da den ligger blot 25 km fra Gardasøen og er en rigtig skøn by, så skal den have et gensyn.
Vi tager den lokale bus derind. Der er busstoppested et par hundrede meter udenfor campingpladsen, så det er dejlig nemt, og vi er fri for at tænke på parkering.

Vi står af bussen på den smukke plads Piazza Bra. Det er lige i centrum, og det er også her Veronas absolutte vartegn Arenaen ligger.

Bag det fine springvand skimtes Arenaen.

På vej ind i Arenaen imponeres vi atter over det fantastiske bygningsværk og de tykke mure.

Arenaen blev bygget i år 100. Tænk hvis murene kunne tale ......

Vue udover arenaen, der er verdens tredje største amfiteater. Der er siddepladser til 22.000 mennesker, og der er allerede fuld gang i opsætning af scenen til sommerens koncerter.

Jeg er kravlet op på en af de bageste siddepladser, og sidder og drømmer om, hvilken fantastisk stemningsfuld oplevelse det må være at sidde her en sommeraften og høre en af de klassiske operaer.

Så er vi kommet om på Piazza delle Erbe, der tidligere var byens økonomiske og politiske centrum. For enden ligger Palazzo Maffei med statuerne af de seks guder på taget.

De smukke huse på Piazza delle Erbe, med de orginale freskomalerier, er bare helt fantastiske !

En af flere byporte ind til den gamle bydel.

Her kan man med rette tale om, at ældes med ynde.

Gadehjørne i Verona.

Vi lægger selvfølgelig også lige vejen forbi, La Casa di Giulietta, Julies hus.

med den verdensberømte balkon, hvor det mod betaling er muligt at komme op og posere en kort stund.

Gennem porten med haj ribbenet kommer man ind på Piazza dei Signori.

Albertinis delikatesse forretning, hvor de gode italienske skinker hænger og modner fra kroge i loftet. Jamen altså, jeg kan slet ikke stå for sådan en butik.

Frugtboderne på Piazza delle Erbe har god gang i omsætningen, og vi bidrager da også gerne til indtjeningen. En liter friskskåret blandet frugt til 3 euro. Det var lækkert. yes

En gade i Verona.

Vi slutter en dejlig dag i Verona. Går gennem en anden af byens gamle byporte, ud på Piazza Bra, og ser om vi kan finde vores bus hjem.

Så lakker ferien mod enden. Vi kører lige en sidste gang ind til Bardolino, handler et par småting til hjemturen, får tanket bilen og går en sidste tur rundt i byen.

En af byens kirker.

Sidegaderne er altid et kig værd.

Torvet midt i Bardolino.

Nu hvor påsken er ovre, er der god plads alle steder.

I inderhavnen ligger de lokales både side om side.

Det gode vejr er nu for alvor ved at bide sig fast. Langs havnepromenaden står de mange bede med forårsblomster stadig i flot flor.

Julie har sin balkon, jeg har min.
Jeg kalder nemlig denne balkon i Bardolino med den smukke Blåregn, for min. Jeg har nydt den hver gang, vi har besøgt Gardasøen på denne årstid.

Efter vi har fået pakket ned og gjort klar til hjemturen imorgen, går vi ned og spiser på campingpladsens restaurant. Det er dejlig lunt i vejret, så vi sidder udenfor, nyder den gode mad, og den fantastiske solnedgang over søen.

Vi raster i Østrig.
Udsigten fejler ikke noget :-)

Det var så vores 20 års jubilæumstur, og endnu en gang var det en fornøjelse at besøge Gardasøen i foråret.
På hjemturen går snakken selvfølgelig om alle de steder og oplevelser, vi har haft igennem vores 20 år som campister. Det har været oplevelser, vi nødig ville være foruden.
For os er camping, og det at komme ud og se og opleve, blevet en livsstil.

Og som altid, når en ferie er slut, begynder tankerne at kredse om den næste. smiley

Turen ialt kørt 3.373 km.