Vestflandern  Belgien.
Efterårsferien 2013.

Turen går til Brugge.

Fredag den 3 oktober.

Efterårsferie - skøøønt cheeky Turen går denne gang til Belgien, nærmere bestemt til regionen Vestflandern, hvor vi skal bo på en campingplads i Brugge.

Belgien er for os et nyt rejsemål, men vi har hørt så meget positivt om blandt andet Brugge og Gent, så vi tager som vanligt opstemte og spændte afsted - på vej mod nye oplevelser.

Vi tager en overnatning på Camping Grüner Jäger.
Det er en Acsi plads beliggende mellem Hamburg og Bremen.

Næste morgen er vi tidligt oppe og kan nyde en
morgenstund med guld i mund.

Lørdag morgen er vi oppe før en vis herre får sko på. Belønningen er en fantastisk solopgang. Det er nu ikke fordi vi er vilde med at stå tidligt op, men på den tid af dagen er trafikken minimal, og så kan vi hurtigt få banket nogle kilometer af.
Vi havde afregnet allerede ved ankomst, og den nøgle vi har fået udleveret til sanitetsbygning og bommen, skal ved afrejse bare smides i postkassen ved receptionen. Super løsning, så kan vi køre så tidligt, som det passer os.

Så ankommer vi til Camping Memling i Brugge.

Receptionen.

Vi ankommer til Camping Memling sidst på eftermiddagen i sol og 22 grader.
Pladsen ligger i udkanten af Brugge, og er en mindre og typisk byplads, uden de store dikkedarer. Parcellerne er af rimelig størrelse, nogle ligger dog i skygge det meste af dagen på grund af de store træer, der omgiver en del af pladsen. Udover receptionen og en nyere sanitetsbygning, er her kun en brødautomat og en automat med internetbilletter. ( 1 time = 1 euro )

Vi fik plads 60 på den solrige side, en rigtig dejlig plads.

Så er vi på plads og klar til at nyde en uges ferie.

Køkken, bad og toiletter er af nyere dato, rent og velfungerende, men kan vist ikke ligefrem kaldes en arkitektonisk perle.

Næste dag er vi klar til at indtage Brugge. Vi skal med bybussen, som har holdeplads ca. 10 minutters gang fra campingpladsen, men først skal vi lige ind på Totaltanken og købe billetter. Et 10 turs kort koster 10 euro. Turen ind til byen tager ca. 25 min. hvorefter vi kan stå af på Grote Markt, lige midt i Brugges centrum.

Brugges middelalderlige markedsplads Grote Markt, her nydes det gode vejr på cafeerne.

Grote Markt er start og endestation for de utallige hestedrosker, der traver turisterne rundt i byen.

Her holder turist informationen og det byhistoriske museum Historium til. På museet kan man følge livets gang i middelalderens Brugge. Det er et besøg værd.

Så eksklusivt præsenteres chokoladen i Brugge, og den smager ligeså godt som den ser ud. Himmelsk uhmmm cheeky

Er der noget Belgien og især Brugge er kendt for, så er det chokolade, øl og kniplinger, og man skal ikke opholde sig mange minutter i byen, før man bliver klar over det.
Her ligger chokoladeforretninger på hvert et gadehjørne, så har man en sød tand er Brugge det rene slaraffenland. Byen har bl.a. sit eget chokolademuseum og ikke mindre end 55 chokolade butikker. Det er håndlavet kram i bedste kvalitet.

Vi kigger indenfor i en af byens mange øl butikker.
Udvalget er enormt, så det kan være svært at vælge wink

I det lille stræde der forbinder Grote Markt med Burg, ligger denne lille fine butik med kniplinger.

Brugge kaldes også for nord Europas Venedig. Kanalerne skærer sig på kryds og tværs gennem byen, og vi skal selvfølgelig med på en kanalrundfart.

Vi sejler forbi den ene smukke bygning efter den anden, mens guiden fortæller om byens historie og de steder vi kommer forbi.

Brugge er på Unescos verdensarvliste - ikke uden grund vel ?

Johannitterriddernes hospital. Tidligere var det hospital for pilgrimme og andre rejsende, idag indrettet som museum.

Perez de Malvendas hus med klokketårnet Belfort i baggrunden.

I de små hyggelige sidegader ligger charmerende spisesteder

og sjove butikker med kunsthåndværk.

Så er vi nået ned til Minnewater parken, hvor et utal af svaner holder til.

Fra Minnewater parken går vi videre ind i Begijnhof -

hvor vi møder en ældre nonne på vej i kirke.

Begijnhof, et fredfyldt åndehul midt i byen. Stedets boliger var forbeholdt ugifte kvinder og enker, der hjalp andre til at leve et fromt liv.

Så er det tid til en Leffe på Grote Markt. smiley

Idag kører vi en tur til Ieper eller Ypres som byen også kaldes. Byen blev næsten total udslettet under 1. verdenskrig, men fremstår idag som en smuk middelalderby, takket være et folk der genopbyggede byen sten på sten, som den så ud før 1914.

Torvet i Ieper.

Den gamle klædehal - Lakenhalle - er en fantastisk smuk og imponerende bygning. Den huser udover rådhuset også museet In flanderns field, som fortæller hele historien om 1. verdenskrig, og med en imponerende samling af ting fra den tid.

Sint Maartinskathedraal er genopført i sin oprindelige 1200 tals stil.
Masser af tårne, spir og krummelurer - fantastisk bygnings arkitektur.

Indenfor fornemmer man for alvor størrelsen. Jamen tænk at man har kunnet bygge sådan i 1200 tallet, det er da imponerende.

Ja sådan kan man jo også bygge. Gad nok vide hvad der gemmer sig bag alle de små tagkviste ?

En af byens store attraktioner er Menenport, det er Flanderns største krigsmonument.

Navnene på 55.000 faldne britiske soldater er indgraveret i Menenport.

Her lægges stadig blomster og kranse til minde om de mange faldne.

Overalt i byen er der mindesmærker til ære for de faldne i 1. verdenskrig.

Vi skal selvfølgelig også ind og se " Flanderns Fields Museum ".

Museet fortæller historien om 1. verdenskrig, og udstiller en enorm mængde af ting fra krigens tid.

Boderne på det gamle fiskemarked.

Hjemturen går gennem de gamle slagmarker, hvor den ene krigskirkegård afløser den næste.

De tusindvis af hvide sten på rad og række, fortæller den sørgelige historie om alle de som mistede livet i 1. verdenskrig.

Idag tager vi en tur til Ghent. Vi har besluttet at tage med toget fra Brugge, det tager en lille times tid. Det er en dejlig afslappende måde at komme frem på, og så er vi fri for at lede efter og betale for parkeringspladser.
Ghent har ligesom Brugge en gammel middelalderbykerne, og er Belgiens 3. største by. Ligesom Brugge er mange bygninger på Unescos verdensarvliste.

Det store torv midt i byen.

Korenlei og Graslei hedder gaderne langs kanalen. Her er et utal af smukke velbevarede gamle pakhuse og købmandshuse med kønne gavlfacader.

Vi kigger indenfor i Sant Bavo katedralen.

Katedralen der blev bygget i 900 tallet, er virkelig imponerende.

Endnu en af Ghents mange kirker - Sct. Michaelskirke.

Et kig rundt i de små sidegader.

Mon det også er attraktivt at bo tæt på vand i Ghent ?

Borgen Gravensteen var tidligere grevernes borg, idag er den indrettet til museumsborg.

Sidst på eftermiddagen bryder solen frem, og lokker folk ud på cafeerne langs Korenlei. Vi er ved at have trætte ben, så vi siger farvel til Ghent for denne gang.

Så lakker ferien desværre mod enden. I aften har vi planlagt en tur ind og opleve Brugge by night, så dagen bruges til at få afregnet, handle lidt ind, nyde det dejlige vejr og så ellers at få pakket ned.

" Se her ligger fatter med kost og spand, med rumpen i vejret og knæene ind " smiley

imens en anden en nyder solens sidste stråler cheeky

Vores aftentur i Brugge begynder ved statuen på Grote Markt.

Rådhuset på Burg tager sig også godt ud i aftenbelysning.

Byen er næsten endnu mere stemningsfuld om aftenen.

Vi må desværre til at sige godnat og farvel til Brugge for denne gang.

Så er det slut på en dejlig efterårsferie.
Belgien er vist af mange danskere et lidt overset rejsemål, vi håber denne rejseberetning giver et lille indtryk af, hvor meget landet har at byde på, og ikke mindst hvilken fantastisk dejlig by Brugge er. Vi kommer ihvertfald gerne igen.

Det var så slut på vores campingsæson for i år. Tak til alle der har læst med, vi håber nogen måske kan finde inspiration til egne ture.