Cinque Terre - Gardasøen

Forårstur til Italien 2009

Endelig, efter en lang vinter, er det campingtid  igen.

Forårsturen går i år til den italienske region Ligurien, nærmere bestemt til den østlige del af den italienske riviera.
Vi vil gerne opleve Nationalparken Cinque Terre, beliggende mellem Genova og La Spezia, og optaget på UNESCO`s verdensarv liste.  Området skulle efter sigende være et af de smukkeste i Italien.

På vej hjem over, er det planen, at tage en uges ophold ved Gardasøen, hvor vi primært bare vil nyde solen og det dejlige italienske forår.

Forventningerne er store og humøret højt, da vi tidligt om morgenen den 2 april, triller afsted.
Efter morgenkaffe på Hylkedal og lidt grænsehandel, går det ned på den tyske motorvej.
Da vi skal ind og tanke bensin, punkterer det ene af campingvognens dæk. Det må være skæbnens ironi, for Bjarne har netop investeret i en donkraft til cv`en. Så med det rigtige værktøj og en handyman, er vi snart køreklar igen.

Punktering - ingen problem, med det rigtige værktøj og en handyman.

Ved Greding i det sydlige Tyskland, tager vi første overnatning på www.hotel-bauer-keller.de  I år skal vi kun give 4 euro for en overnatning uden strøm, måske fordi det endnu er så tidligt på sæsonen.

Vi er da også kun 5 vogntog på pladsen, så der er meget stille og roligt. Efter en lang dags kørsel varer det imidlertid ikke længe, inden vi går til "slumstrup".

Næste dag går det videre gennem et smukt solbeskinnet Østrig, hvor sneen stadig ligger langt ned af bjergene.

Sidst på eftermiddagen når vi til Peschiera ved Gardasøen, hvor vi tager en overnatning på www.camping-bellaitalia.it Alle parceller har været gravet op og fået nye strømstandere, og da der samtidig er faldet en del regn de sidste par dage, er alle parceller en noget mudret affære.

Aftenen er dejlig lun, så efter aftensmaden går vi en tur til ind til Peshiera.

Pause i Østrig med udsigt til snedækkede bjergtinder.

Næste dag går turen videre sydpå. Vi tager motorvejen mod Parma, op over Appeniner bjergene, til La Spezia. Vi nyder det italienske forår, hvor buske og træer står med ny udsprungne blade og solen skinner fra en skyfri himmel.
Sidst på eftermiddagen forlader vi  motorvejen, og kører det sidste stykke til camping La Sfinge ved den lille by Deiva Marina.

Receptionen - yderst beskedne rammer, men den personlige service er helt i top.

Camping La Sfinge www.campinglasfinge.it er en lille naturplads, der drives ud fra værdierne respekt for natur og miljø. Parcellerne er af forskellig størrelse, og det er ikke på alle der er plads til både campingvogn og telt. Toilet og bad er i ældre bygninger, men der er masser af varmt vand, og pænt rent overalt. Der tages Acsi kort = 15 euro pr. dag.

Da pladsen ligger centralt for udflugter i Cinque Terre, er den meget besøgt. Så selv om der er lidt udskiftning hver dag, var både campingpladsen incl. p-pladsen fuldt belagt, de 8 dage vi lå der.
De fleste campister kommer her med samme formål, nemlig vandreture i det fantastiske Cinque Terre, så der er en hyggelig stemning, hvor dagens strabaserende vandreture ofte drøftes med medcampister.

Kig ned af vejen på La Sfinge.

Opvasken klares i det fri.

Næste dag skal nærområdet udforskes, så vi kører vi en tur ned  til byen, Deiva Marina. Den ligger 3 km fra campingpladsen, og er en lille hyggelig by. Udover butikker og nogle hoteller, er der en lækker flot strandpromenade.

Her først i april måned, er badesæsonen allerede begyndt. Vi blev dog ikke fristet til at tage en dukkert.
Området har subtropisk klima, så her vokser appelsin og citrontræer i alle haver, samt en masse andre spændende planter.

Strandpromenaden i Deiva Marina.

Stranden i Deiva Marina.

Smuk palmealle i nabobyen Mognelia.

Nationalparken Cinque Terre - betyder de fem byer eller de fem jorde. De består af byerne Riomaggiore, Manarola, Vernazza, Corniglia og Monterosso. Alle er gamle små fiskerlejer, beliggende på klipperne direkte ud til havet. Byerne lå i århundreder afsondret fra omverdenen, kun forbundet til hinanden via vandrestier, der går over vinmarker og på smalle stier hugget ind i klipperne.
Det er disse vandrestier, der idag tiltrækker turister fra hele verden, og så lige et par fynboer.

Campingpladsens bus kører i fast rutefart til stationen i Deiva Marina. En gratis service til pladsens gæster. yes

Stationen i Deiva Marina. Herfra tager vi toget ud til Cinque Terre.

Så begynder vandreturen fra Riomaggiore til Manarola.

Så er vi klar til turens første vandretur. Iført vandrestøvler og med rygsækken pakket, tager vi med campingpladsens gratis bus til stationen i Deiva Marina. Herfra går der tog til De fem byer, turen tager ca. 30 min. En dagsbillet incl vandrekort koster  11 euro.

Vi lægger ud med ruten fra Riomaggiore til Manarola. Det er den korteste og den med mindst sværhedsgrad af de 4 vandreruter, den kaldes også Via Dell`Amore - kærlighedsstien.

Afsted går det på "Via Dell`Amore" - kærlighedsstien.

Denne rute byder ikke på de store fysiske anstengelser. Den er næsten hele vejen belagt med fliser, og stigningerne er ikke voldsomme. Et sted er der ligefrem indrettet en lille cafe, hvor man kan sidde og nyde den fantasktiske udsigt.
Ruten kan klares på ca. 30 min i friskt trav, men udsigten og omgivelserne er så ubeskriveligt smukke, så vi lunter roligt afsted, mens vi nyder de fantastiske omgivelser.

Her er stien hugget ind i klipperne.

Ankommer til Manarola.

Husene i Manarola er bygget op, i en halvcirkel om den lille naturhavn.
Da havnen er fyldt med klipper, må fiskerne med et sindrigt hejsesystem, trække bådene op på land, og derefter trækkes de med hjem foran gangdøren.
Her står de så på rad og række, mens vasketøjet hænger til tørre på altanerne.

Bådene trækkes hjem til gangdøren om aftenen.

Hovedgaden i Manarola.

Butik med italiensk fajance.

Næste dag tager vi toget tilbage til Manarola. Herfra starter vi næste vandre rute til Corniglia. Denne tur er noget mere udfordrende, dels er terrænet mere ujævnt, dels byder den på større stigninger. Men naturen og den imponerende udsigt er hele besværet værd. Corniglia ligger imodsætning til de andre fire byer, på toppen af en klippe, med en fantastisk udsigt, ud over det Liguriske hav.
Vi tager hjem på campingpladsen sidst på eftermiddagen, dødtrætte og sultne = nem aftensmad = rugbrød med spejlæg og ristet torskerogn.

På vej mod Corniglia.

Nu begynder terrænet at blive mere udfordrende.
På den ene side har vi klipper ...

På den anden side kigger vi lige ned i det liguriske hav.

Så nåede vi Vernazza - en fantastisk charmerende by.

Italiensk stemning når det er bedst.

De små sidegader i Vernazza, er et besøg værd.

Idag skal vi prøve kræfter med den længste og sværeste rute. Turen fra Vernazza til Monterosso.
Vi tager toget til Vernazza, hvor vi starter med at trave lidt rundt i byen.
Den er efter vores mening, den mest charmerende af byerne, især labyrinten af små sidegader er et kapitel for sig. Her er så smalt, at man kun kan komme frem til fods, og på bedste italiensk vis, er alle disse skyggefulde gyder, pyntet med lidt potteplanter hist og pist.

Vernazza.

Så er vi på vej. Snart ligger Vernazza dybt under os, det går bare op og op. Stien skifter mellen trin hugget ud i klipperne, og andre steder er stien mere jævn. Det er virkelig noget af en personlig udfordring, og der må da også holdes mange pauser undervejs, mens vi lige samler luft og kræfter igen. Det sidste stykke ned til Monterosso er så stejlt, at vi næsten må kravle. Det er virkelig hårdt for ben og knæ. Endelig efter 4½ times bjergvandring, når vi Monterosso.
Yes - we made it !

Udfordrende terræn.

Pyha, der må holdes pauser undervejs.

Det er ski` da godt, at man ikke har de højhælede på.

Bjarne har overskud til at filme undervejs.

Endelig - Monterosso i syne, efter en lang og hård vandretur.

I Monterosso fandt vi en bænk i en park, hvor vi kunne hvile vores trætte ben og spiste vores medbragte madpakker. Således med fornyet energi, blev vi enige om, at tage med en af turbådene, der sejler langs kysten. Det er en smuk oplevelse, at se Cinque Terre ude fra havet. Vi kunne mange steder følge vandrestierne højt oppe i klipperne, og se små "menneske myrer" trave afsted. Sjovt at vi selv havde gået der.

På sejltur langs kysten.

På cafe i Monterosso.

Efter en god nats søvn er vi klar til en ny udflugt idag. Da vi jo er forholdsvis tæt på Pisa, beslutter vi os for at tage en tur ind og se det skæve tårn. Vi tager bussen til stationen i Deiva Marina, og køber billetter til toget til Pisa. Meeeeen....nu var der bare lige lidt længere til Pisa, end vi havde regnet med, og når man så ikke har helt styr på togplan og skift, ja så ender det med at blive et to timers trip til Pisa.  Vi ankom til Pisa kl 16, og måtte med sidste tog tilbage kl 18. surprise

Den gamle bymur i Pisa og indgang til Miraklernes plads.

Kirken og det skæve tårn i Pisa.

Man bliver da næsten helt bange for at det vælter.

I sidegaderne holder hestedroskerne klar til at køre turisterne lidt rundt i byen.

Idag har vi valgt, at tage toget til Rapallo, hvorfra man kan sejle til halvøen Portofino.
Vi traver lidt rundt i byen, der er mange hyggelige gamle gader, og mange butikker. Langs strandpromenaden er mange cafeer og restauranter, og palmer og andre eksotiske planter pryder langs vandet.

Palmer præger bybilledet i Rapallo.

Så sejler vi til Portofino.

Ankommer til Portofino.

Fra Rapallo går der rutebåde til Portofino. Vi sejler  ind i den lille naturhavn, og både sejlturen og Portofino, er en fryd for øjet. Byen var tidligere en lille fisker by, men er senere blevet mål for mange velhavere. Så nu er det dyre lyst yachter, der ligger for anker i den lille havn, og byens butikker byder på både Gucci, Versace, Rolex osv. Langs havnen ligger eksclusive restauranter side om side.
 Vi var efterhånden blevet sultne, og faldt over en cafe, der annoncerede med hotdags. Vi bestilte 2, men havde nær fået dem galt i halsen, da vi skulle betale... pris12.20 euro.
Vi vandrede lidt rundt i byen, og sidst på dagen, tog vi båden tilbage til Rapallo. Herfra toget hjem. Imorgen er det pakke-sammen dag, vi kører nordpå til Gardasøen.

Det har været nogle fantastiske dage, med vandreture i Cinque Terre. Det er umuligt, at yde dette smukke kystområde fuld retfærdighed i ord og billeder, det skal simpelthen bare opleves. For os har det været et af de smukkeste steder, vi har besøgt, og det undrer os, at vi ikke mødte en eneste dansker hernede.

Farvel til fantastiske Cinque Terre - du gik lige i vore hjerter.
Imorgen går turen videre til Gardasøen.