Ardèche - Sydfrankrig

Sommerferien 2011

Vi har lagt Middelhavet bag os, og fortsætter sommerferien med kurs mod den sydlige del af Ardèche, nærmere bestemt kører vi til Vallon Pont d`Arc.

Vi er lidt usikre på, om det kan være svært at få en plads, når vi ikke har reserveret, men heldigvis er der rigtig mange campingpladser i området, så mon ikke det lykkes. Vi beslutter, at vi starter fra en ende af, og så må vi se, hvor vi havner.

Den første plads vi kommer til er 5* og hedder Camping L`Ardéchois. Den søde dame i receptionen melder desværre alt optaget. Uha da, man får sine bange anelser. Nå, men lige ved siden af ligger en anden plads, Camping Le Provencal ( http://www.camping-le-provencal.fr ) Her er vi mere heldige, de kan godt hjælpe os med en plads en uges tid.

Ankommer til Camping Le Provencal.

Campingpladsen ligger lige ned til Ardèche floden, og fremtræder rigtig pæn og velholdt. Vi har fået 4-5 pladser, vi kan kigge på, og da vi går rundt på pladsen, kan vi se, at her er rigtig mange hollændere, nogle få tyskere og endnu færre danskere.
Alle parceller er indrammet af lave hække og med mulighed for både sol og skygge, så vi finder hurtigt en god plads.
Nabopladsen til den ene side står tom, men vi får dog hurtigt selskab af en hollandsk familie med 2 teenagere, og det går ikke stille af sig.

Nu er det ikke fordi vi, som sådan, har noget imod hverken teenagere eller hollændere, men desværre er nogen af den meget støjende slags. Da vi nåede til weekenden, kom hollændere til i en lind strøm. Det endte med at ca. 98% af pladsen var belagt med hollændere, og da aftenunderholdningen begyndte at foregå både på fransk og hollandsk, ja, så syntes vi nu alligevel, det var ved at være lidt overvældende.

Pladsens toiletter og badeforhold er pæne og nyrenoverede.
At få tømt kemi toilettet er lidt mere specielt - bag sanitetsbygningen, var løftes et dæksel i fliserne, og så skal der ellers bare tømmes. surprise

Pladsen har en stor og flot pool, og mange fritidsaktiviteter for børn og unge. Desværre er det en lidt overskyet dag, jeg har taget billedet.

Campingpladsen ligger lige ned til Ardéche floden. Der bades og fiskes flittigt, selv om floden lige på dette sted, ikke lige er det bedste badested. Mange medbringer også deres stole, og sidder og nyder synet af de mange kanoer, der dagen lang flyder forbi.

Kano og kajak roning er det helt store hit på disse kanter. Overalt i området kan der lejes materiel. Også her på pladsen, ligger kanoer klar til udlejning.

Pladsen har sin egen restaurant, og den fortjener mindst 1 Michelin stjerne. yes

Første aften bliver vi enige om, at gå op i restauranten og spise.
Der tilbydes en 3 retters meny til 19.50 euro, bestående af:
Forret (billedet) Honningmarinerede valnødder på salatbund med ristet bacon ( læg lige mærke til kvaliteten) friske og soltørrede tomater, samt smeltet brieost i filodej. WAUW
Hovedret : Kyllingbryst i flødesovs,med stegte grøntsager, ristimbale og salat.
Dessert : Is

Vallon Pont d`Arc er en lille landsby, som ligger 10-15 minutters gang fra campingpladsen. Selv om byen ikke er så stor, er her masser af liv. Beliggenheden nær Pont d`Arc tiltrækker mange turister, og byen kan byde på mange butikker, restauranter og cafeer.

Som mange andre steder, bliver man belønnet med smukke og charmerende huse og stræder, når man bevæger sig lidt væk fra hovedstrøgene.

På vej ind til Vallon Pont d`Arc.

På torvet nydes cafelivet under platantræernes skygge.

Stille og hyggelige sidegader.

Her er butikker med mange spændende, og højst utraditionelle varer på hylderne. blush

Rådhuset i Vallon.

Også i Vallon bliver man belønnet, når man bevæger sig væk fra de mest befærdede hovedstrøg.

Smukke huse og stræder.

Vallon er en by med rigtig mange restauranter, kvaliteten er høj og prisniveauet fornuftigt.

På vej ad Panoramaruten.

Idag skal vi en tur på Panoramaruten D290, der er en strækning på 32 km  langs Gorges de l`Ardèche.
Vi starter i Vallon Pont d`Arc og første stop er den berømte naturskabte bro Pont d`Arc.
Herefter følger vi ruten langs med kløften og floden til Saint Martin d`Ardèche. Det er en rigtig, rigtig smuk tur, nogle steder er vejen hugget ind i klipperne, men den er fin at køre på, og stigningerne og hårnålesvingene er moderate. Rigtig mange steder er der lavet udsigtspladser, hvor man kan parkere og gå ud og nyde de fantastiske panoramaudsigter.
Denne tur er et must, når man besøger Ardèche.

Første stop er ved den naturskabte bro, Pont d`Arc.

Er man til storslået natur, er Ardèche det rigtige sted at besøge.

Uberørt natur så langt øjet rækker.

Så er vi nået til St. Martin d`Ardèche. Vi har fundet et sted at parkere nede ved floden, og går ud for at nyde dette dejlige sted, inden vi kører tilbage til campimgpladsen.

Idag vil vi køre ud og se lidt nogle af de små byer i området. Det er rimeligt afslappende at køre rundt her, landevejene er i god stand og trafikken er behersket. Overalt på skråninger og bjergsider her i det sydlige Ardeche er der vinmarker, og plantager med fersken. Mange steder er det muligt at købe vin hos de lokale producenter.

Første stop gør vi i den gamle middelalderby Ruoms. Byen har en gammel bykerne med fæstningsmure om, og udenfor denne, er byen mere turistet med mange butikker.

Ruoms.

Kirken i Ruoms, nyt og gammelt forenes på smukkeste vis.

Maria med Jesus barnet. En dejlig buket lyserøde gladiolus og tændte stearinlys.
Kirken er så enkel, smuk og rustik.

I Ardèche findes ca. 40 landsbyer, hvor tiden i mange hundrede år, næsten har stået stille. De 15 af byerne er klassificeret som særligt bevaringsværdige. Dette indebærer at, der ikke må ændres på huse og brolagte stræder. Vi kan desværre ikke nå dem alle, men har valgt at se nærmere på en af dem, den lille landsby Labeaume.

Labeaume - en perle i Ardéche.

Her er bare så smukt.

På vej ind i Labeaume. Der er da helt utroligt, at denne lille perle, ikke er overrendt af turister.

Kringlede stenbelagte stræder fører os rundt mellem de smukke gamle huse.

Enkelte huse knejser højt oppe på klipper med troglodytter.

Efter at have travet rundt i de stejle hyggelige stræder, trænger vi til en tår eftermiddagskaffe. Den indtager vi her på Bar Rive Gauche, hvor vi kan sidde og nyde udsigten til floden og de fantastiske klippeformationer.

Idag lyder vejrudsigten på overskyet og regn, så vi beslutter os for at besøge en af Frankrigs største og mest berømte drypstenshuler Aven d`Orgnac.
Efter at have betalt 10 euro i entre, bliver vi samlet i nogle grupper, hvorefter en guide ledsager os den time turen ca. tager. Turen starter ved nogle store plancher, der fortæller om grotternes opståen og hvordan de blev opdaget. Det foregår desværre på fransk, men vi har fået udleveret en brochure på engelsk, så vi kan følge lidt med. Herefter går det ned i dybet. Der er 3 huler, ialt ca 30.000m2, tilgængelige for offentligheden, og turen ned foregår ad 7oo trappetrin. Efterhånden som turen skrider frem, tændes der spotlight på de steder guiden fortæller om, og det er virkelig flot. I det sidste rum opføres et stort lys show, hvorefter vi (heldigvis) transporteres med elevator de 122 m op til jordens overflade igen.

Ved siden af grotten er der, udover en souvenirbutik, også et forhistorisk museum, der blandt andet viser arkæologiske fund fra 350.000 år tilbage i tiden, hvor her boede neanderthal og cro magnon mennesker.

Museer lyder for mange måske kedeligt - dette er det, efter vores mening, ikke.yes

På besøg i drypstenshulerne L`Aven d`Orgnac.

Imponerende 20 meter høje stalagmitter.

Lofterne i grotterne er dækket af stalaktitter, også i imponerende størrelser.

Efter en dejlig uge i Ardèche, synger ferien desværre på sidste vers. Vi har kun nået at stifte bekendskab med en lille del af dette fantastiske naturområde. Her er meget mere at se og opleve, især ville vi gerne nå at se flere af de mange spændende middelalderlandsbyer. Nå, men så er der jo heldigvis noget at vende tilbage til.

Sidste aften får vi pakket sammen, og derefter kører vi lige en sidste lille tur ud til Pont d`Arc, der ligger bare 2 km fra vores campingplads. Selv om det er aften, er der stadig mange mennesker, og mange benytter stedet til en badetur.
Derefter er det hjem og tidligt i seng, så vi kan være udhvilede til, at påbegynde hjemturen næste dag.

En sidste aftentur til Pont d`Arc. Her er stadig folk der bader og kanoer på floden.

Tidlig morgen, så er vi klar til afgang. Det er måske godt, vi skal til at vende næsen hjemad, for i nattens løb er det begyndt at regne, og her til morgen vælter det ned med vand.

Fra Ardeche kører vi ud på motorvej A7 mod Lyon. Sidst på eftermiddagen begynder vi at kigge efter en overnatningsplads, og med hjælp fra vores GPS og Acsibogen finder vi en campingplads beliggende 7 km fra A31 i nærheden af Nancy. Pladsen hedder camping Villey-le-Sec, ligger ned til Moselfloden, og udmærker sig ved, at her kan man også komme sejlende med campingvogn smiley I campingbogen advares der om, at der kan forekomme støj fra jetjagere. ( Vi oplevede dog kun fly overflyve pladsen en gang, så det var ikke et problem ) Prisen for en overnatning 19,50 euro.

Ankommer til Camping Villey Le Sec.

Nogen foretrækker landevejen, andre søvejen.
Det hedder vist camping on board. wink

Suk-suk, så er ferien ved at rinde ud, og vejret ved Hamborg, gør da ikke just humøret bedre.

Næste formiddag går det videre nordpå via Luxemburg og Tyskland. Vi er lidt uheldige med en del stau undervejs, så da vi når Hamborg, bliver vi enige om at overnatte på en rasteplads, inden vi tager sidste etape hjem til Fyn.
Det har været en dejlig sommerferie i det sydfranske, fyldt med gode oplevelser. Vi har ikke fået badet og solet, så meget som vi plejer, til gengæld har vi fået set en masse spændende steder.
Vi kan kun anbefale at besøge, såvel Bouches du Rhône som Ardèche området.

Turens længde ialt kørt 4.540 km.