Tropea

og camping Mimosa i Marina di Nicotera.

Det har været spændende dage i Pompei, men nu er det slut med at vandre i ruiner og bestige vulkaner. Nu sætter vi kurs mod støvlens tå, region Calabrien.

Vi har fundet en campingplads i Marina di Nicotera, hvor vi forventer at gøre ophold et par dage, inden vi stævner ud på Messina strædet.

Vi forlader Pompei, og snart er vi på motorvej A3, også kaldet L`Autostrada del Sole. Motorvejen der starter i Napoli, går via Salerno og fortsætter hele vejen til færgelejet i Villa San Giovanni. Den er iøvrigt betalingsfri, måske fordi den er opført for EU midler ?

Gennem smukke landskaber på vej i Calabrien.

Her i det sydlige Italien er det ikke de til tider barske og nøgne savtakkede bjergtoppe, vi kender fra Dolomitterne i nord, men mere bløde og grønne bjerge.

Turen ned gennem Calabrien byder på mange smukke udsigter. Motorvejen er god, dog mangler der stadig et lille stykke, inden den er helt gennemgående fra Salerno til Villa San Giovanni, hvorfra færgerne sejler til Sicilien.

Efter 418 km`s kørsel når vi afkørsel Rosana. Herfra er der 6 km til campingpladsen, og det er af små hullede veje. Udsigten derimod fejler ikke noget, citron, appelsin og olivenplantager så langt øjet rækker.

Den sidste kilometer går via en smal grusvej. Man kommer i tvivl, mon der ligger en campingplads herude, men pludselig tårner en stor jernport sig op foran os, vi er ankommet til Camping Mimosa.
Inden vi når at aktivere kaldeanlægget, kommer campingfatter os i møde og åbner porten.
Efter indskrivning og diverse info, marcherer han foran og udpeger den parcel, vi skal have. Her er ikke frit valgs ordning.

Det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det,
men bag palmerne gemmer sig receptionen på Camping Mimosa.

Lidt om pladsen :
Camping Mimosa ligger i Costa Verde bugten ud til det Tyrrhenske hav. Pladsen er ikke ret stor, blot 50 parceller hvoraf kun de 20 er med strøm. Parcellerne er tilpas store til at cv`en med markise kan være der, men bilen må parkeres i en p-bås overfor.

Alle plarceller har tilknyttet eget bad-og toiletrum. Det lyder vældig flot, men de er nu temmelig simple.
Ellers byder pladsen på en restaurant, butik med meget lille udvalg samt en pool.

Beliggenheden med direkte adgang til stranden er perfekt, og nærmeste indkøbsmulighed er 6 km. væk i Marina de Nicotera.

Pladsen er med i Acsi ordningen, så vi giver 17 euro pr. overnatning. Internet er gratis og velfungerende.
Pladsen er meget benyttet som "stop over" plads, for campister på vej til og fra Sicilien.

Pladsen ligger direkte ud til en dejlig sandstrand. Mon ikke de opsatte hegn er for at modstå evt. sandstorme. Ikke så kønt, men nok nødvendigt.

Stranden og de smukke omgivelser.

Om aftenen valfarter vi til stranden, sammen med de andre campister, for at nyde solnedgangen.

Vores tyske naboer har anbefalet os en udflugt til Tropea. Det er en tur på 35 km, og undervejs kan vi nyde den enestående udsigt ned over Costa Verde bugten.
Tropea havde sin storhedstid i 1700-1800 tallet, derefter gik det ned ad bakke, indtil byen i 1970 begyndte at satse på turisme. Byen er et yndet feriemål især for italienere, men efterhånden finder flere og flere andre nationaliteter vej hertil.

Tropea har bevaret sit autentiske præg, og er ikke blevet ødelagt af modernisering  og nybyggeri, så det er en by med megen charme og miljø. Absolut et besøg værd.

På vej til Tropea får vi denne smukke udsigt ned over Costa Verde bugten, hvor Camping Mimosa ligger.

Rundt i Tropea`s

hyggelige gamle gader.

Området er også kendt for sin produktion af rødløg og chili. Kvaliteten skulle efter sigende være ekstraordinær god.

Stemningsfulde miljøer findes overalt i byen.

De gamle palæer fra en svunden storhedstid, fremstår nu med patina, og det har jo sin egen charme.

Forhåbentlig vil nutidens unge være med til at sikre byen sit bevaringsværdige miljø.

Tropea`s gamle bydel ligger på en klippe 70 meter over havet, med frit udsyn ud over det Tyrrhenske hav.

Altså stranden her er simpelthen bare i en klasse for sig. Kridhvidt sand og krystalklart tyrkist vand. Vi skriver 30 april, og strandlivet er igang.
Her kunne jeg godt tilbringe en sommerferie.

En lille perle og byens vartegn er kirken Santa Maria dell`Isola, smukt beliggende på et lille klippefremspring. Kirken er kun åben et par timer hver dag, så vi fik den desværre ikke at se indvendig.

Sikke en strand. Så bliver det vist ikke meget bedre ?

Man tror jo næsten, at man er havnet i Caribien.

Efter Tropea turen var det egentlig planen, at vi ville fortsætte til Sicilien dagen efter, men man har jo et standpunkt til man tager et nyt. Vi beslutter os for at blive en dag ekstra og tage "en slapper". Det viste sig så at blive en regnvejrsdag men pyt, vi er i vældig godt selskab her. Vores naboer er et sæt søde tyskere til den ene side, og et sæt ligeså søde englændere på den anden. Snaksaglige og hyggelige folk, så vi får rigtig udvekslet camping oplevelser.

Næste dag er der dømt afgang. Vi får pakket sammen og afregnet. Tyskerne og englænderne står og vinker farvel, da vi triller afsted.
Hvor er det bare dejligt, at møde så mange venlige mennesker, når man er på farten ude i den store vide verden. yes

Pladsens restaurant. Her spiser vi den sidste aften.
Det er nu 1 måned siden vi tog hjemmefra, og hold da op alle de oplevelser vi har haft.

Imorgen går turen videre til Sicilien, og det kan du læse mere om her :