Paris - et gensyn med  byernes by. heart

Forårsturen 2010

Skærtorsdag 1 april.

Så står Hobbyen atter pudset, pakket og klar til en ny sæson.
Årets første tur bliver et gensyn med byernes by - Paris. Vi har igen valgt at bo på Camping International De Maisons-Laffitte  www.campint.com  Pladsen ligger på en ø i Seinen, den er på ingen måde særlig luksuriøs, men den ligger dejligt centralt, med kun 15 min gang til RER/Metro stationen. Denne gang får vi selskab af vores søn og svigerdatter, som skal bo i en lejet  mobilhome på samme plads.
Der er altså bare noget helt særligt over Paris, og vi glæder os rigtig meget til at opleve byen sammen med de unge.

Tidlig morgen. Der skal lige provianteres hos Poëtz.

Ingen slinger i valsen .....vi skal bare til højre yes

Vi tager ruten over Hamborg, Bremen, Dortmund, Køln, og der er stort set vejarbejde hele vejen  angry I nærheden af grænsen til Belgien, vil vi finde en overnatningsplads, men vores GPS driller, og der går kludder i det. Det ender med, at vi pludselig er på vej gennem Maastricht, som iøvrigt tager sig godt ud i aftenbelysning smiley Lige syd for Liège, er vi efterhånden blevet så trætte, at vi beslutter at overnatte på en rasteplads. Vi får selskab af en autocamper, ellers er der kun et par lastbiler. Vi overnatter normalt ikke på rastepladser på denne årstid, men vi fik heldigvis sovet uden problemer.
Næste dag går det videre gennem Belgien, og vores GPS guider os sikkert igennem Paris, så vi kl. 13.30 ankommer  til campingpladsen i Maisons Laffitte.

Ankommer til camping Internationale Maisons Laffitte.
Pladsen er tilknyttet Acsi ordningen, så vi giver 15 euro pr. overnatning.

Her bor vi.
Så er der stillet op. Vi har fået en fin stor parcel.
Bilen er parkeret, og der fik den lov til at holde ferie, til vi skulle hjem igen.

Her bor de unge.
Lige overfor os, i en nyere mobilhome, med eget bad/toilet, soveværelse og stue/køkken.

Lørdag.
Så er vi  klar til at indtage Paris. Vi tager toget til station Les Halles. Dette sted var tidligere centrum for Paris`største markedsplads, men er nu et af metro systemets trafikale knudepunkter. Desuden er det et stort underjordisk butikscenter i flere etager. Der er ca. 160 butikker, primært mode. Ikke specielt spændende, men den store indgangsportal udenfor er meget smuk. Herfra går vi videre ud i Beauborg kvarteret, til det store Georges Pompidou Center. Et meget moderne og særpræget kulturcenter, der både rummer kunstmuseum og bibliotek.

Vi tager videre med metroen til en af Paris`nyere bydele, La Defense. Her er mange arkitektonisk spændende bygninger, og her ligger også Grande Arche - den nye Triumfbue. Den imponerende bygning, der er opført i hvide marmorplader, er tegnet af en dansker, arkitekt Johan Otto von Spreckelsen. Inde midt i kuben, er der udspændt et stort sejl. Vi tager med glas elevatoren op til toppen af bygningen, der rummer nogle små udstillinger, samt store plancher med tegninger/fotos over byggeriet. Udenfor er der en flot udsigt ud over byen og boulevarden, der går i lige linje, op til den gamle Triumfbue.
Sidst på eftermiddagen tager vi tilbage til Maisons Laffitte, hvor vi handler lidt madvarer, inden vi går hjem til hygge på campingpladsen.

Stationen i Maissons Lafitte.
Herfra tager det 20 min til Paris centrum.
Til at komme rundt i Paris har vi valgt, at købe en " Visit Paris" billet. Den gælder 5 dage, dækker over 4 zoner og koster 50 euro. Den kan bruges både til RER - tog, metro og bus, desuden giver den rabat til forskellige attraktioner i Paris og omegn.

På Stationen får man en brochure "How to visit Paris from Maisons-Laffitte". Her får man en liste over de største seværdigheder i Paris, med angivelse af hvilke stationer, det er smart at stå af på, samt et detaljeret kort over hele Paris og alle metro linjerne. yes

Foråret blomstrer i Paris.

Georges Pompidou Center.

Grande Arche- Menneskehedens triumfbue
også kaldet Den nye triumfbue.

Grande Arche.

Søndag.
Dagens første mål er metro stationen St. Michel. Den ligger  tæt ved Notre-Dame, og er en af Paris`få tilbageværende metro nedgange i Art Nouveau stil. Flot er den.

Solen er begyndt at komme frem, så vi går en tur langs kajerne ved Seinen. Antikvarboghandlerne med deres grønne bogkasser er godt besøgte, det siges at der er 10 års ventetid på at få en af de eftertragtede stadepladser.
Derefter går turen videre til Notre-Dame og Louvre. Efter at have set Mona Lisa traver vi op gennem Jardin des Tuileries parken til Concordepladsen.
Vi var først tilbage på campingpladsen kl 20. Efter en hel dags traven i Paris, var der ikke mere energi tilbage, så vi besluttede at købe aftensmaden i cafeteriaet. Det kan ikke anbefales - det var simpelthen for ringe. no

Metro Saint-Michel.
En af de få tilbageværende metro nedgange i Art Nouveau stil.

Les bouquinistes.
Antikvar boghandlerne med deres grønne kasser, skaber liv langs Seinen.

Vi slentrer langs kajerne ved Seinen.

Notre- Dame.
Den store smukke katedral blev påbegyndt i år 1163. Det tog 170 år at bygge den. Resultatet er blevet meget smukt, og man imponeres over de mange detaljer.

Udsigten fra Notre Dame Tower.
Det kostede først 2 timer i kø for at nå frem til billetlugen, derefter ventede 387 trin op ad vindeltrappen, belønningen var at gå rundt på gesimserne på toppen af Notre Dame.
Udsigten var formidabel.

Den lave indgang til klokketårnet, bærer præg af mange års slid.

Den store klokke i Notre-Dame.
Heroppe i klokketårnet på Notre-Dame, kommer vi til at tænke på Quasimodo, den pukkelryggede klokker i filmen " Klokkeren fra Notre Dame "

Notre-Dame, vestfacaden  med tvillingetårnene.

Det var selvfølgelig også planen, at vi ville se Katedralen indvendigt, men efter at have tilbragt flere timer i kø, for at komme op i tårnene, orkede vi ikke mere ståen i kø idag. Så vi beslutter at vende tilbage en af de kommende dage.

Louvre.

De smukke lofter i Louvre.

Mona Lisa med det gådefulde smil.
Der er rift om, at komme frem i forreste række og få taget det eftertragtede foto. Vi forundres, som mange andre, over at Leonardo da Vinci`
s berømte maleri ikke er større.

Arc de Triomphe du Carrousel
den lille kopi af Triumfbuen ved Louvre.

Jardin des Tuileries.
Parken forbinder Louvre med Concorde pladsen.

Place de la Concorde

Madeleine kirken.

Restaurant Maxim.

På vej fra Concorde pladsen til Madeleine kirken, passerer vi en af Paris`fineste og dyreste restauranter Maxim. Her har kendte og velhavende personer dinéeret siden 1893.
Bjørn husker Maxim`s fra filmen Olsenbanden over alle bjerge. Desværre var der lukket idag

2. Påskedag.
Idag går turen til Montmartre. Vi tager metroen til Place de Clichy, som ligger i kort afstand fra Moulin Rouge, det kendte cabaret sted. Herfra går det videre op til Place du Tertre, hvor de kendte malere Van Gogh, Picasso og Dali engang boede og arbejdede. Idag er den lille plads stadig centrum for kunstmalere, omend med mere ukendte navne.

En af Paris`charmerende kiosker. Her ved metroen ved Place de Clichy.

Det kendte cabaret sted Moulin Rouge.

Place du Tertre.

Sacré Coeur.
Den smukke hvide kirke på toppen af Montmartre. På den store trappe foran kirken, samles parisere og turister dagen lang, og gøjlere og andet godtfolk optræder med forskellig underholdning.

Cafe besøg er et must, når man er i Paris.

Hygge i forteltet med medbragt påskepynt.

Hvad fatter gør, er altid det rigtige...især når
han snupper opvasken yes

Toilet og bad bygning, med udendørs opvaskeplads.
Forholdene lever ikke op til nutidig standard, der var dog pænt rent.

Tirsdag.
Vi starter ved Triumfbuen. Derfra går det videre ned af verdens mest kendte Avenue, Champs Elysées. Næste stop er Trocadéro pladsen, hvorfra man har en fin udsigt over til Eiffeltårnet. Herfra går vi ned gennem Jardin du Trocadéro over til Eiffeltårnet. Som altid er der en enorm lang kø til billetlugen. Denne gang havde vi dog besluttet os for, at vi ville op i Eiffeltårnet. Så vi stillede op i køen, og det tog næsten 1 time, før vi nåede frem til elevatoren, der kører op til 1. og 2.niveau. Det sidste stykke helt op i spidsen, foregår på gåben.  tip - billetter kan købes over nettet - derved undgår man den lange kø  Fra Eiffeltårnet går det videre over til Pont d`Alma. Udover at her står en kopi af Frihedsgudindens Flamme, er det også stedet hvor prinsesse Diana omkom ved en trafikulykke.

Triumfbuen.
Opført i 1805-1836 på bestilling af Napoléon, der havde lovet sine tropper at vende hjem under triumfbuer.

Det meget smukke loft med relieffer og indgraverede navne, inde i Triumfbuen.

Efter at have forceret de 284 vindel trappetrin, kommer man op til et museum, der fortæller om Triumfbuens tilblivelse og Napoleons bedrifter. Allerøverst er en udsigts platform

Under Triumfbuen ligger den ukendte soldat begravet. Her brænder den evige flamme.

Fra toppen af Triumfbuen, et kig ned ad Champs-Elysées

Så er vi klar til at indtage den berømte Avenue.

Bladkiosk på Champs-Elysées.

Det er bare med at se sig godt for,
når man skal passere Champs-Elysées.

Trocadéro pladsen.

Eiffeltårnet set fra Trocadéro pladsen.

På vej over til Eiffeltårnet.

Så er vi på vej op

Udsigt fra Eiffeltårnet.

Frihedens flamme på Pont de l`alma.
Kopien af New Yorks Frihedsgudindens flamme, blev rejst i 1987.
10 år senere blev den pga. tragiske omstændigheder uofficielt mindesmærke for  Prinsesse Diana.

Dødens tunnel.
Stedet hvor Prinsesse Diana, blev dræbt i en trafikulykke i 1997

En sidste hilsen til Lady Di.

Onsdag.
Efter frokosten går turen atter med toget ind til centrum. Dagens første mål er igen Notre-Dame, som vi idag vil se indefra. Derefter går turen videre til Latinerkvarteret, med dens mange butikker og restauranter.
Her vil vi finde et sted at spise til aften, inden dagens sluttes af med en sejltur på Seinen, for at opleve Paris by night.

Notre-Dame-Dommedagsporten.

Rosetvinduet.
Notre-Dame har 3 af disse smukke rosetvinduer. Dette måler 13 meter i bredden og glasmosaikkerne er de oprindelige fra 1200 tallet. Det er da imponerende.

Notre-Dame.
Der er 6500 siddepladser.

Latinerkvarteret har sin egen stil og charme.

Latinerkvarteret har mange sjove butikker og restauranter.

Klar til en aften sejltur på Seinen.

Da tusmørket sænker sig over Paris, tager vi ud til Port de La Bourdonnais ved Eiffeltårnet. Herfra tager vi med en af turistbådene på en aften sejltur på Seinen. Det er en oplevelse der kan anbefales.

Paris by night.

Eiffeltårnet by night.

Torsdag.
Det er vores sidste hele dag i Paris. Da shopping genet ikke er helt tilfredsstillet hos de unge, tager vi om formiddagen en tur til La Defense. Her ligger et 3 etagers stort underjordisk indkøbscenter, der er et af Europas største. Efter et par timer her, tager vi tilbage og bruger eftermiddagen i Maisons-Laffitte. Det er en hyggelig forstad til Paris, og her er også masser af forretninger, cafeer og restauranter. I supermarkedet får vi handlet ind til hjemturen imorgen, og derefter må vi hjem på campingpladsen og begynde at pakke sammen.

Maisons-Laffitte.

Gendarmer på patrulje i Maisons-Laffitte.

Franske parkeringer er en oplevelse i sig selv. surprise

Fredag.
En dejlig uge i Paris er slut. Vi har været på dupperne hver dag fra morgen til aften, og har fået set mange af Paris`største seværdigheder ude, inde, oppe og nede smiley

Turens længde ialt kørt 2560 km.

Flere fotos fra turen kan ses her: