Holland - syd/vest.
Forårsturen 2014.

Onsdag den 16 april.
Så er vi klar til årets første campingtur, og et gensyn med Holland.

Kombinationen af en mild vinter og sen påske, kan ikke slå fejl - i år må vi da komme til at opleve alle tulipanmarkerne blomstre.

Der er afgang onsdag efter fyraften, og det passer for os med en overnatning på Camping Schnelsen ved Hamborg.

Næste dag har vi 506 km`s kørsel, inden vi triller ind på Camping Koningshof. Det er samme plads som vi lå på i 2013, og da vi syntes rigtig godt om den, ja så har den altså fået genvalg.
Nærmere beskrivelse og billeder fra pladsen kan ses på min beretning fra forårsturen 2013

Så er vi på plads, kan slappe af og nyde vi har ferie.

Påskedag cykler børn rundt og uddeler gratis tupipaner til pladsens gæster.

Det er Langfredag, og selv om vejret er noget omskifteligt beslutter vi at tage en tur til Hollands regeringsby Haag. Vi har ikke rigtig nået at sætte os ind i byens seværdigheder, så vi vandrer rundt lidt på "må og få" i den gamle del af byen.

På vej rundt i centrum kommer vi forbi St. Jacobskerk.

Vi kigger indenfor i et gammelt apotek med inventar fra en svunden tid.

Hofvijer - den royale sø, ligger ved indgangen til Binnenhof.

Indgangen til Binnenhof, der er et stort kompleks af bygninger fra 1200 tallet og middelalderen.

Den store gårdsplads i Binnenhof. De fleste bygninger bruges idag til regeringskontorer.

Ridderzaal - det ligner en kirke, men er den festsal hvor dronningen hvert år i sept. holder sin trontale ved parlamentets åbning.

Torvet Het Plein - med vue til Haags fine skyline.

Når man nu er sådan lidt have - og blomstertosset er et besøg i Keukenhof blomsterpark et must
Påskelørdag med udsigt til flot vejr, så idag skal turen gå til blomsterparken. Indgangsbilletterne koster 15 euro pr. stk, men ved at købe dem i campingpladsens reception får vi 2 euro i rabat pr.stk. Det er da også værd at tage med, desuden har det den fordel, at vi slipper for at stå i kø ved indgangen.

Keukenhof ligger i Lisse, blot 12 km fra camping Koningshof.

Det er 10 år siden vi sidst besøgte Keukenhof,
men parken tåler absolut et gensyn.

Parken er tilplantet med 7 millioner blomsterløg.

Jeg mindes ikke at have været nogen steder, hvor så mange fotografiapperater har været brugt så flittigt, men der er sandelig også motiver nok at knipse løs af.

I parkens store udstillingsdrivhuse er tulipanerne stort set afblomstret. Til gengæld står de smukke Phalaenopsis på rad og række og i fuldt flor.

En anden smuk specialitet som jeg ikke husker hvad hedder. Måske nogen kan hjælpe ?

Den nyudsprungne bøg danner et smukt slør over de velplejede plæner og alle de farverige blomster.

Keukenhof har sine egne tulipanmarker omgivet af et kanalsystem. Mod betaling er det muligt at blive sejlet rundt om markerne, studere dem på nærmere hold, og høre om tulipan dyrkning.

Det er svært at løsrive sig fra alle de smukke blomster, men en lang dags traven rundt i den store park begynder at mærkes på bentøjet, så sidst på eftermiddagen hilser vi af med Keukenhof for denne gang.
Det er et fantastisk dejligt sted, og mon ikke vi vender tilbage på et tidspunkt.

På vej tilbage til campingpladsen kører vi lidt rundt i området omkring Lisse og nyder alle de skønne blomstermarker.
Det er åbenbart OK at parkere langs vejgrøften og gå ind i markerne for at få taget de mest idylliske fotos. Det gør alle de andre turister ihvertfald, så det gør vi også
cheeky

- når Holland blomstrer smiley

Jamen, man kan da kun blive i godt humør i disse omgivelser.

Idag kører vi en tur til Zaanse Schans, som ligger lidt nord for Amsterdam. Det er et stort frilandsmuseum der viser, hvordan man arbejdede og boede i Holland i 1600-1700 tallet. Området er fredet og består blandt andet af originale huse, et værft, en oste og mejerigård, en træskomager samt en masse møller.

Ved indgangen til området bliver man mødt af den første mølle, men der er meget mere i vente.

Et par mini møller pynter i en have.

På besøg i Mejerigården ser vi ,hvordan der fremstilles oste. Det hele foregår bag en glasfacade, og bagefter kan man købe de færdiglagrede oste samt andre hollandske specialiteter i den lille købmandsbutik ved siden af.

Gl. møller i mange varianter på rad og række.

Der er mulighed for at komme indenfor i møllerne og se hvordan arbejdet har foregået. Nogle steder dog mod en mindre entre.

Vi kigger indenfor i en mølle, der maler krydderier. Efter de er blevet kværnet opbevares de i disse flotte tønder.

Træskomagerens hus.

Indenfor er der demonstration af, hvordan de velkendte hollandske træsko blev fremstillet før og nu.

I den tilhørende butik er der mulighed for at erhverve sig et par træsko eller lidt andet souvenir.

Flotte er de, men jeg kan nu ikke forestille mig, at de er særlig behagelige at gå med.

Her er souvenirs i mange varianter, disse fik nu ikke lige mig til at trække pengepungen frem. smiley

En gade med huse i gammel hollandsk byggestil. Nogle af husene er beboet, andre indrettet til små butikker og cafeer.

Her slutter vi besøget i Zaanse Schans. Man betaler 8 euro for parkering, og derudover er der ingen entre. Man kan sagtens få det meste af en dag til at gå her i disse dejlige omgivelser, så et besøg kan bestemt anbefales.

2. Påskedag. Efter nogle dage med det skønneste vejr, er det nu skiftet til gråvejr. Vi beslutter at køre en tur til Gouda, der udover at være navnet på en kendt ost, også er navnet på en hollansk by.

På vej ind i Gouda.

Stadhuis på Markt.

Vi besøger en af byens ostebutikker, hvor der er et stort udvalg af de kendte Gouda oste incl. smagsprøver.

Varianter med tomat/chili eller grøn pesto - elsker ost, men nej tak disse frister ikke lige.

Idag tager vi med toget til Utrecht, der er Hollands fjerde største by og en af de ældste. Vi var lige ved at fortryde vort forehavende, da vi ankom til banegården - mage til kæmpe stort foretagende skal man lede længe efter. Stationen er bygget sammen med et kæmpe indkøbscenter i flere etager og med så mange gader og butikker, at vi flere gange var ved at fare vild og måtte spørge om vej for at finde ud. Det lykkedes da heldigvis, og vi satte straks kurs mod den gamle bydel.

Domtoren, byens vartegn og Hollands højeste kirketårn. Vi orkede ikke turen op, selv om udsigten skulle være storslået.  465 trin = frown

Domkerk.

Ved indgangen til domkirkens kloster står en tro kopi af Jelling-stenen. Skænket af danske venner til byens universitets 300 års jubilæum. Så er det lige man tænker, ja verden er lille.

Vi gik en tur i den kønne lille klosterhave.

Slentretur langs Oude Gracht hvor cafeer og restauranter ligger næsten i niveau med vandet. En etage højere ligger gaderne hvor byens butikker findes.

Foråret er altid lidt længere fremme i Holland end i DK,
men det er nu alligevel fantastisk med blomstrende roser den 22 april !

Så er det gode vejr vendt tilbage, desværre er vi nået til ferien sidste dag. Vi må lige køre en tur i nærområdet for at suge de sidste indtryk til os af et smukt blomstrende landskab, inden turen atter går til DK. Det er så livgivende dejligt at køre rundt i disse farverige omgivelser.

Sidst på eftermiddagen pakker vi teltet ned og gør klar til afrejse imorgen tidlig.
Om aftenen går vi op og spiser på pladsen restaurant - her serveres super lækker mad til fornuftige priser, og betjeningen er helt i top.

Markarbejdet er igang

- og de kønne hoveder kappes af.

Endnu en dejlig ferie er slut. Vi forlod pladsen kl 07.00, hjemturen forløb uden de store begivenheder, og vi var hjemme igen først på aftenen.
Tilbage står et dejligt minde om en skøn tur, og en fantastisk oplevelse er det at se, når Holland blomstrer og tulipanmarkerne står i fuldt flor.

Turen ialt kørt 1.957 km.