Berlin

Efterårsferie 2011.

Fredag den 14 oktober.

I løbet af sensommeren opstod tanken - det kunne da egentligt være dejligt med en lille efterårstur.
Fra tanke til handling var ikke langt, og snart stod valget mellem, om en af de kostbare ferieuger skulle bruges på en tur til Berlin eller til Prag.
B
egge er byer, som vi har hørt meget positivt om, men endnu ikke har set.

En lovende vejrudsigt og en afstand på kun 570 km gjorde udslaget - Efterårsturen går til Berlin. wink

Ankommer til en overnatning på Camping Forellensee.

Trods den relativ korte afstand til Berlin, som egentlig godt kunne nåes på en dagsmarch, besluttede vi at køre fredag eftermiddag og så tage en overnatning undervejs.
At stau ikke kun er et tysk fænomen, viser sig pludseligt på den sønderjyske motorvej. Øv, så røg der lige en ½ time på den konto. Lige så pludseligt som det er opstået, er det dog ovre igen, og snart går det geradeaus på A7.

Ved Neumünster finder vi en campingplads ikke langt fra motorvejen, Camping Forellensee. http://www.familien-campingplatz.de
Som navnet antyder ligger pladsen ved en sø. Det er en rigtig fastligger plads, hvor transitpladserne er placeret helt nede bagved. Et kuriosum på denne plads er, at vi får udleveret en nøgle, der skal bruges for at benytte toiletter og bad. Ikke alene til selve indgangsdøren, men alle toiletter og baderum er nummererede med 3 pladsnumre, som så skal dele det samme toilet/bad. Man må da sandelig håbe, vi ikke skal på samme tid. surprise

Transit pladserne ligger i den fjerneste ende, og med så megen plads til rådighed, at man ikke behøver at spænde fra.

Næste morgen er vi tidligt oppe, så vi kan køre fra pladsen, når den åbner kl. 7. Inden afgang må vi dog lige ud og skrabe is, af bilens ruder. surprise

På denne tid af dagen er trafikken minimal, og vi kommer hurtigt gennem  Neumünster, og finder B205. Herfra går det videre til A21 og derfra direkte mod Berlin på A24.
Snart skinner solen fra en skyfri himmel, og vi kan nyde formiddags kaffen i korte ærmer.

Så er der formiddagskaffe på bagsmækken, og vejret er  yes cheeky cool kiss

Lørdag middag ankommer vi til Camping Gatow http://www.dccberlin.de.
Det er nu ikke fordi pladsen fremtræder vældig tillokkende på deres hjemmeside, men efter lidt søgen på nettet og forhøren sig på et campingforum, faldt valget på den, og det fortrød vi ikke.
Det er en mindre, rolig og velfungerende plads uden de store dikkedarer, men hvor der er, hvad vi har brug for = rene bade/toiletforhold og et venligt, hjælpsomt personale. At nogle ting måske virker lidt gammeldags, f.eks er strømstik anbragt i aflåste skabe, hvorfor personalet skal hidkaldes for at tilkoble og aflæse måler, og at der skal der bruges poletter til baderum, er nu ting, vi sagtens kan leve med. Vi er jo i Tyskland og Ordnung muss sein wink

Ankommer til Camping Gatow.

Så har vi fået hele molevitten stillet op, og er klar til at nyde det dejlige vejr.

"Hovedgaden" på Camping Gatow.

Servicebygningen.
Da der netop havde været en mindre brand i herrernes baderum, skulle de benytte damernes. Det gav nu ikke anledning til problemer, men til rabat smiley

"Hütten Snack" er pladsens lille Imbiss, hvor der også kan købes morgenbrød.

Søndag - vi er klar til at indtage Berlin.
Udover at være udstyret med Politikkens Turen går til Berlin, har vi ikke haft tid til at lave et større research arbejde om seværdighederne i byen, så vi lægger lige vejen forbi receptionen for at få lidt informationer. Her kan vi også købe Berlin Welcome Card - en billet der giver ret til ubegrænset brug af alle offentlige transportmidler døgnet rundt, og som desuden giver rabat til en hel masse af byens seværdigheder og museer. ( Pris 35 euro for et 5 dages kort  incl. zone til Potsdam)
Lige udenfor campingpladsen ligger busstoppestedet, hvorfra bus x34 går hvert 10 min. lige til centrum, nemmere kan det da ikke være. yes

Hovedbanegården - Berlin anno 2006. Flot arkitektur i glas og stål. Ved siden af er anlagt, en af byens mange kunstige strande.

Kanzleramt - Tysklands svar på Danmarks Marienborg.

Moltkebrücke.
En af Berlins mange smukke broer.

Rigsdagen - en imponerende bygning.
Vi ville gerne ind og se den berømte glaskuppel, og stillede pænt op i en lang kø. Da vi endelig nåede hen til billetlugen fik vi at vide, at man kun kan komme ind mod forudbestilling af billetter via Internettet, og at der lige nu var minimum 3 dages ventetid - øv-øv

Fra Rigsdagen sætter vi kurs mod til Brandenburger Tor, og kommer forbi dette mindesmærke. 7 kors med navne indgraveret på tyske mænd, der mistede livet i forsøg på at flygte fra øst til vest, under den kolde krig.

Brandenburger Tor.

På Pariser Platz, og med Brandenburger Tor som kulisse, har man mulighed for at blive fotograferet sammen med et par flotte soldater. Det tilbud benyttede denne unge dame sig af... nej, nej det er ikke mig. smiley

Strasse des 17 juni.
Det er her 1 million mennesker fejrer Nytårsaften ved Europas største Open Air koncert.

Holocaust Denkmal.
2711 mørkegrå betonblokke i forskellig størrelse. Mindesmærke over alle jøder, der blev myrdet under 2 Verdenskrig.

Fra Brandenburger Tor og Pariser Platz fortsætter vi ned af den kendte boulevard Unter den Linden, Berlins svar på Paris`Champs- Elysées.
Under den kolde krig lå boulevarden i Østberlin og var stedet for store militære parader. Idag  ligger her store pompøse ambassadebygninger, modehuse og så byens fornemmeste hotel Adlon.

Humboldt Universitetet,
som har udklægget adskillige Nobelpris modtagere.

Neue Wache.
Et kapel og mindesmærke for faldne soldater.

Berliner Dom
Berlins meget smukke domkirke.

Ved Berliner Dom krydser vi gaden og kommer over til Alte Berlin, også kaldet Nicolaiviertel. Her opstod Berlin i tidernes morgen, men desværre blev også denne del af byen sønderbombet under 2. verdenskrig, så det meste her er genopbygget efter krigen. Bydelen er hyggelig med brostensbelagte gågader, men husene mangler, efter vor mening, meget af sin oprindelige charme.

På vej over til Nikolaiviertel.

Gadesælgere faldbyder diverse effekter, som de påstår er fra krigens tid.
De pelshuer har da holdt sig utrolig godt. surprise Nå, enhver er salig i sin tro.

Det gode vejr nydes på cafeerne.

I baggrunden kan skimtes Nikolai kirke - Berlins ældste bygning.

En af bydelens gamle vandposte, pryder i gadebilledet.

Skyggerne begynder at blive lange. 7 timer på gåben og mange nye indtryk på nethinden, har efterhånden sat sine spor. Vi beslutter at slutte vores første dag i Berlin, og finde hjem til campingpladsen.

Campingpladsen vi bor på ligger i bydelen Gatow, som er den mindst bebyggede i Berlin. Gatow kaldes også for landsbyen i storbyen, og man fornemmer også lidt landlig idyl, når villaer og forretninger veksler med marker og skove. Det nærmeste supermarked Netto ligger 2 km fra pladsen, og herfra går der en sti ned til floden Havel. Som det kan ses på billederne er her meget roligt, idyllisk og smukt.

Floden Havel løber gennem Gatow.

Fred og ro, og den rene idyl.

Mandag - Vi står op til en ny dag med sol og blå himmel. smiley
Idag har vi besluttet at tage med en af turbådene, der sejler rundt på floden Spree, for at se byen lidt fra "søsiden". Så vi tager ud til Friedrich strasse, hvor der fra Weidendammer brücke sejler flere turistbåde.

På vej under Moltkebrücke.

Moderne arkitektur ved Reichtagsufer.

Kanzleramt set fra søsiden.

De hvide kors ved Reichtagsufer.
Mindesmærke over østtyskere, der mistede livet i forsøg på at flygte til Vestberlin.

På vej til Museumsinsel. En lille ø midt i Spree med 5 museer, der alle er på Unescos verdensarvsliste.

Så går turen forbi Alte Nationalgaleri.

Så er vi nået over til Nikolaiviertel, hvor båden vender og sejler tilbage til Weidendammer Brücke igen.

Efter en dejlig sejltur, fortsætter vi til Checkpoint Charlie, som var et af de få overgangssteder mellem øst og vest Berlin. Den oprindelige kontrolbygning er fjernet, men til glæde for os turister er den erstattet af en ny, og en "amerikansk" soldat patruljerer, og lader sig gerne fotografere. Lige ved siden af ligger Checkpoint Charlie Museum, som sikkert er et spændende sted, men det må blive en anden gang.

På engelsk, russisk, fransk og tysk, gøres opmærksomt på, at man forlader den amerikanske sektor.

Checkpoint Charlie.

Bjarne har taget opstilling ved Checkpoint Charlie museet, hvor der også er en rest bevaret af Berliner muren.

Så er vi taget videre til Oberbaumbrücke og East side galleri. Her ligger den længste tilbage værende del af den oprindelige 155 km Berlin mur. I 1990 blev dette stykke omdannet til verdens største udendørs galleri, hvor 118 kunstnere fra 21 lande har malet de 106 motiver, alle inspireret af de politiske omvæltninger der skete i 1989-1990.
Læs mere her : http://eastside.umnet.dk/

East Side Galleri, og 1,3 km Berliner mur.

Murens mest berømte maleri : Dødskysset med Gorbatjov og Honecker.

Oberbaumbrücke.
Denne smukke bro over Spree var oprindelig en toldbod.

Tirsdag - Idag går turen til den gamle kongeby Potsdam, som ligger 25 km sydvest for Berlin.
Vi lægger ud med at tage på en guidet City rundtur. En frisk ung mand, fortæller engageret og humoristisk om byens historie og de seværdigheder vi kører forbi.

Potsdam har skam sit egen Brandenburger Tor

- og en hyggelig gågade med spændende butikker og cafeer.

Glienicke Brücke - stedet hvor USA og Russerne udvekslede spioner, og brugt som kulisse i flere film.

Orangeriet i Park Sanssouci.

Parken ved Orangeriet.

Det kinesiske tehus

er opført i 1757.

Guld eller gult.....altså flot er det da.

Nauener Tor,
en af Potsdams 3 byporte.

Det hollandske kvarter.

Onsdag - Idag lægger vi ud med at tage til Alexander Platz. Pladsen er opkaldt efter Zar Alexander den 1. og var et af det tidligere Øst Berlins centrale pladser. Det er blandt andet her det berømte TV tårn ligger. Vi nøjes dog med at betragte det nede fra, da Bjarne ikke har det så godt med højder.

Berlin - ja, hvor ellers møder man en pølsevogn på gåben. surprise

Springvandet på Alexanderplatz har ry for at være verdens grimmeste - døm selv wink

Overalt hvor man færdes rundt i Berlin, støder man på byens vartegn.

Verdens uret på Alexander Platz viser, hvad klokken er slået.
Såvel i Berlin som i resten af verden, og det kan jo være meget rart at vide. wink

Buddy Bear Quadriga.
Et af byens nyeste monumenter, beliggende på Neues Kranzler Eck.

Kurfürstendamm.
Berlin profilerer sig med rette i, at være en grøn by. Alle træer er mærket med nummer.

Ka De We - Kaufhaus Des Westens. Det er et af verdens største indkøbscentre, og vi skal lige ind og se delikatesse afdelingen på 6 etage. Findes det, så findes det her. Der flyves dagligt delikatesser ind fra hele verden.
Jeg nåede lige at få snuppet et par fotos af fiske afd, så kom en meget venlig men også meget bestemt vagt, og gjorde mig opmærksom på "fotografieren verboten".

Nå, jamen så må I altså selv tage ned og opleve det.enlightened

Fisk fåes både levende.....

og døde.

Tænk der findes 175 museer i Berlin. På dette vort første besøg i byen, er det nu ikke museums besøg, vi har prioriteret højest, men et enkelt har dog fanget vores interesse Berlin Story. Museet ligger på Kurfürstendam, og fortæller Berlins 800 årige historie. Museet er meget levende gjort med udstilling af ting fra de forskellige perioder, og her må man kigge i skuffer og skabe, røre ved tingene osv. Især perioden under 2 verdenskrig og til murens fald fanger vores interesse, da det er den tid vi husker bedst. Under det hele er der mulighed for at komme ned i en af Berlins underjordiske atombunkere - bestemt et besøg værd.

Bjarne kommer bragende gennem muren i Trabien.

Her er gangen belagt med bogrygge. Symbol på Hitlers bogafbrændinger.

Dagligstue Øst Berlin anno 1961. På tv vises militærparader.

Dagligstue Vest Berlin anno 1961. På tv vises amerikanske film, og man har telefon.

Volvo Limousine - DDR tidens sidste statsbil med indbyggede TVèr.

Torsdag - Vores sidste hele dag i Berlin.
Frost på bilruderne til morgen, vejret skyet.

Vi tager først en tur til Berlins Olympiske stadion, derefter vil vi ind og se Gendarmenmarkt, der siges at være en af byens smukkeste pladser.
Over middag er det blevet tid til at pakke sammen, da vi imorgen atter vender snuden hjemad. Først skal vi dog opleve en aften med Berlin Festival of Lights.

Berlins Olympiske stadion
opført i 1934-1936

Glockenturm. Der er elevator til en udsigtsplatform øverst oppe, med en storslået udsigt over Berlin.

Det enorme stadion, set fra klokketårnet.

Det ny renoverede stadion med 75.000 siddepladser, er hjemmebane for fodboldklubben Hertha BSC Berlin.

De Olympiske lege 1-16 august 1936.

Her brændte den olympiske ild.

Gendarmenmarkt kaldes af mange for Berlins smukkeste plads. Midt på pladsen ligger Konzerthuset, som er omgivet af to meget smukke kirker Französischer Dom og Deutscher Dom.

Französischer Dom.

Statue af digteren Friedrich Schiller pryder foran Koncerthuset.

Hvert år i oktober afholder Berlin Festival of Lights. Her er alle byens største seværdigheder oplyst i et gigantisk lysshow. Vores sidste aften i byen er afsat til at overvære denne begivenhed. Der er mulighed for at tage med turistbusser, der kører rundt til alle seværdigheder, men vi valgte dog at gå. Og denne dejlige milde oktoberaften, syder byen af liv og af folk, der spadserer rundt og nyder de mange flot oplyste bygninger.

Brandenburger Tor.

Unter den Linden.

TV tårnet.

Berliner Dom.

Med billederne fra Berliner Light Festival, slutter vores beretning fra Berlin.
Som så mange andre, faldt vi også pladask for denne dejlige by. Berlinerne er utrolige søde og hjælpsomme, og her er bare meget at se.
Så selv om vi har gjort vores bedste, og næsten slidt skosålerne tynde, ja, så er der stadig meget, vi ikke nåede denne gang.
Vi har hørt, at Brandenburger Tor skulle danne rammen om en helt fantastisk nytårsaften, jo der er stadig masser at tage fat på, såeeeh

mon ikke vi vender tilbage ? wink

Turens længde, ialt kørt 1247 km.