Faaker see
Østrig  August 2021

15 august.
Så gik endnu en vinter og et forår præget af coronaen og de deraf følgende restriktioner. Vores håb om en forårstur måtte endnu engang skrinlægges, og blev erstattet af et par weekendture herhjemme og en 14 dages tur til Bornholm.
Nu er der absolut ganske dejligt på Bornholm, men her i august trækker det gevaldigt i os for at komme lidt sydpå. Så vi beslutter os for et gensyn med en gammel kending nemlig Faaker see i Østrig. Hvad vi derfra finder på, må tiden vise.

Sprit, mundbind, printet coronapas, corona app`en og 3 stik i overarmen - sikke tider surprise - vi håber, at det er en "helgardering" både ift. smitterisiko samt diverse udenlandske corona restriktioner.
Søndag formiddag er vi klar til afgang.

Overnatning på Camping Aller Leine tal.
Der er ikke nummererede parceller og plads nok til, at vi ikke behøver spænde fra.

Sidst på eftermiddagen ankommer vi til en overnatning på Camping Aller-Leine-Tal lidt syd for Hannover.
Pladsen ligger tæt ved motorvejen, og tilkørslen går via den store rasteplads Aller-Leine-Tal. Pladsen er meget benyttet som transitplads.
 Ved indtjekning skal vi forevise coronapas. Vi betaler 25 euro for en overnatning, og så kan vi bare køre ind og finde os en plads. Pladsen har en lille restaurant med udendørs terrasse. Det er nu ikke fordi, stedet fremtræder specielt hyggeligt, men ved spisetid bliver der fyldt med campister, så vi vælger også at gå derop og spise aftensmad. Og mætte blev vi da og til rimelige penge.

Mandag morgen går det videre sydpå, indtil vi om eftermiddagen når Greding, hvor vi tager en overnatning på Camping Bauer Keller. En plads vi har brugt til overnatning gennem mange år, men som vi ellers er blevet enige om ikke at ville bruge mere, primært pga det massive antal hollændere, der totalt dominerer pladsen. Nå, men nu er vi her igen, den ligger så perfekt afstandsmæssigt til Østrig.

Receptionen på Camping Arneitz.

Fra Camping Bauer Keller til Faaker see har vi 435 km. Trafikken glider problemløst, og mod forventning er der ikke coronacheck ved grænsen, så først på eftermiddagen triller vi ind på Camping Arneitz. Pladsen plejer at være fyldt godt op, men i år er der faktisk mange ledige parceller, måske pga. coronaen ? Vi finder os en god plads, og snart er hele molevitten stillet op, og så er der for alvor dømt afslapning og badeferie.

Beliggenheden lige ned til Faaker see er perfekt.

Så er vi klar til at slappe af og holde ferie.

- og så er det endelig tid til en forfriskende dukkert.

Faaker see kaldes også for Kärntens tyrkise badekar -
vandtemperaturen er nu ikke just badekarsagtig, men derimod temmelig frisk.

Dagene går så hurtigt, når man har travlt med badeliv og lave ingenting. Inden vi går helt i opløsning og risikerer at få svømmehud mellem tæerne, bliver vi enige om at tage en lille udflugt.
Vi vil køre en tur opad Villacher Alpenstrasse, en 16 km lang panoramavej op i bjergkæden Dobratsch. Ruten begynder ved den store skibakke udenfor Villach og slutter ved Rosstratte 1732 moh. Undervejs er der indlagt p-pladser ved 11 udsigtspunkter.

Udsigt fra vejen nedenfor Skibakken.

1. stop udsigtsplatform Arenablick.
Altså tænk at nogen tør hoppe ud herfra, jeg havde kriller i maven bare ved at tage dette foto.

Udsigt til bjerge i Østrig, Slovenien og Italien.

Undervejs støder vi på disse smukke Alpeblomster.

P-pladsen Rosstratte, så går vejen ikke længere, men flere vandrestier udgår herfra.
Køerne gumler løs helt uanfægtet turisterne.

Små klokkeblomster har fundet fodfæste mellem klipperne.

På Sonnenwege udstilles historiske metoder til at kunne bestemme tid og kalender alene ved hjælp af solen.

Fantastisk udsigt, bjerge så langt øjet rækker.
Vi nyder udsigten, inden vi starter nedturen af samme rute, som vi kørte op.

Når vi er på campingferie, synes vi altid det er spændende at gå rundt på pladsen og se hvad andre har af campingudstyr. Her er et par stykker, som dog nok ikke lige kommer på vores ønskeseddel. :-)

En herre er ankommet i en alternativ campingtrækker -

vi lader os nu ikke friste til at skifte Forden ud.

Telte forefindes efterhånden i utallige udgaver, denne er vist ikke en Isabella model.

Hvis man foretrækker en plads næsten i vandkanten, er der også mulighed for det på Camping Arneitz.

Så er det på tide med en lille udflugt. Vi har haft lidt svært med at beslutte os for, hvor turen skal gå hen, da vi ikke har lyst til at køre alt for langt. Det ender med at vi vælger en tur til Wörthersee, der er en af Kärntens lidt større søer. Vi har været der engang for mange år siden, hvor vi var i Velden, så denne gang beslutter vi os for at se lidt på Pörtschach, en af de lidt mindre byer ved søen.

Vi traver en tur langs søpromenaden i Pörtschach, flere steder smukt beplantet med sommerblomster.

Langs søbredden er det dog mondæne hoteller, restauranter og cafeer, der fylder mest.

Sidste kig på Wörthersee.
Bagefter gik vi op i byen, den var nu ikke særlig spændende.

Efter 8 dage er vi ved at være mættet med strandlivet.
Vi overvejer, om vi skal fortsætte til Istrien i Kroatien, der ligger relativt tæt på. Vi bliver dog hurtigt enige om, at vi egentlig ikke har lyst til at komme ned til en heksekedel af turister og måske skulle vandre rundt i 35 gr. varme for at finde en ledig plads. Så da der forsigtigt bliver hvisket " hvad med Alsace " ? er beslutningen hurtig taget ... yes
Ja ja, vi har været der flere gange, men der er nu dejligt. smiley

Aftenen slutter som den plejer. Vi skal ned til stranden
og nyde den smukke solnedgang over Faaker see.

Transit på Camping Waldpark.

Næste morgen får vi afregnet, og så sætter vi kurs mod Alsace. Det er en strækning på ca. 755 km, så vi skal have en overnatning undervejs. Trafikken mod München er massiv og vi ryger konstant i stau, men da vi nærmer os Stuttgart, kører vi efter 500 km kørsel ind på Camping Waldpark i Hohenstadt, en lille plads 3 km fra A8. Indskrivning foretages på en lap papir, vi får dog en slags kvittering på at have betalt 25 euro, hvorefter vi får anvist at køre op på øverste terrasse. Udover nogle få hollændere, er her god plads, så vi kan holde uden at spænde fra. En OK plads til en enkelt overnatning.